BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

MĂNĂSTIREA TISMANA

ARHITECTURA ȘI PICTURA

 

Pagini prelucrate după broșura aflată în vânzare la mănăstire

 

 

            Biserica mare a Mănăstirii Tismana, cu hramul "Adormiri Maicii Domnului" este ctitorie a Sfântului Nicodim și a lui Radu I Voievod, care a murit înainte de a se desăvârși lucrarea și mănăstirea a fost terminată de fiii acestuia Dan I și Mircea cel Batran. Biserica, zidită direct pe stâncă, susținută de contra fort și de pridvorul ce înconjoară pronaosul și o parte din naos, precum și tencuiala groasă de 3 cm, de o duritate rar întâlnită, în stil bizantin, plan triconc, cu trei turle pe naos, pronaos și pridvor. Pridvorul avea câte o camera închisă la nord și la sud, cu ferestre înguste, crenelate, ceea ce demonstrează că avem de-a face cu un plan destul de complicat, nemaiîntâlnit în țara Românească

            Simplitatea formelor parametrului, în special la altar, ne încredințează asupra fundației "fără nici o pretenție de aranjament decorativ". La început biserica a fost zugrăvită într-o singură culoare, în ocru, cu figuri geometrice și florale, până se uscau bine pereții se stabilizau.

 

 

            După dezastrul care a avut loc în anul 1488, prigoana turcilor și tătarilor cu unguri și nemții, biserica a fost restaurată parțial și acoperită cu plumb de Neagoe Basarab (+ 1521) și Doamna Despina. Ancadramentele și ușile au fost refăcute în anul 1541 de către domnitorul Radu Paisie, ginerele lui Neagoe Basarab, având ornamente florale ce se repetă și o inscripție în slavonă: "S-au făcut aceste trei uși în timpul egumenului Vasile când domnea piosul Io Radu Voievod (Radu Paisie) și fiul său Marcu (Mircea) Voievod, în anul 7050( 1541) septembrie 14. "

            A doua inscripție, de pe ancadramentul ușii de la intrarea în biserica conține troparul Adormirii Maicii Domnului; pietrarul artist anonim, demonstrează a fi un artist desăvârșit, opera lui rămânând una dintre cele mai frumoase inscripții de acest gen. Biserica a rămas ne zugrăvită policrom până în anii 1563-1564, când Nedelcu Balăceanu, marele vornic "cel dintâi boier în sfatul țarii ce avea sarcina de cârmuitor, de înalt judecător al curții domnești și al întregii țări", l-a dus pe Dobromir de Târgoviște și a împodobit-o cu pictură.

            Ca mărturie, în naos se păstrează deasupra ușii o pisanie în penel, scrisă în limba română cu caractere chirilice, care este o transcriere a pisaniei originale (1564) extinsă anterior: "Prin numile Tatălui și al Fiului și cu ajutoriu (l) Sf(â)ntlui Duh. Amin! Insă eu robul stăpânului I(Isus) H(risto)s, Io Radu vo(i)evod am înzidit acest sf(â)nt și d(u)mnezeesc lăcaș, Adormirea prea Sfintei noastre de D(um)nezeu Născătoare și pururea Fecioara Maria, din temelie până la săvârșit, sf(â)nta mănăstire Tismana, trecând spre lăcașul cel de veci. Deci, după aceia, cu voia lui D(u)mnezeu, eu robul lui D(u)mnezeu, jupan Nedelcu vel (mare) vornic fiind la bunul credincios Petru vo(i)evod, sfetnicul măriei sale, văzând acest sf(â)nt lăcaș nezugrăvit, și cu ajutorul lui D(u)mnezeu a Adormirii a Af(i)ntei sale Maici și prin Sf(â)ntului, părintelui nostru Nicodim arhimadritul, am râvnit cu toata inima mea și am zugrăvit (și) înfrumusețat cu toată podoaba D(um)nezeului de sus, dând rugăciune la măria sa buncredinciosul Io Petru  vo(i)evod, feciorul marelui Mircei vo(i)evod, me-au dat voie și carte domnească de am sărvârșit în zilele egumenului kir Ioan, la leat 7073(1564)."

            Ctitorul picturii ilustrează bivalența ctitoricească a bisericii, zugrăvind pe peretele de vest al naosului, de o parte și de alta a ușii, doua compoziții votive: cei doi voievozi Radu I Negru Voda și Mircea cel Batran, susținând macheta bisericii, în calitate de ctitori ai picturii bisericii.

 

Pictura actuală din pridvorul refăcut al bisericii mari

 

            Această pictură, a sec.al-XVI-lea, în stil post bizantin a lui Dobromir de Târgoviște, un pictor deosebit de sensibil și de o inaltă ținută artistică, a fost făcută cu culori vegetale; artistul a folosit un roșu oriental, unic, "roșu de Tismana". De altfel, în policromia Tismanei este predominantă culoarea roșie, care simbolizează viața.

            Ne scrie Paul de Alep în anul 1657, că la intrarea în mănăstire "...am mers pe o potecă îngustă de jur împrejurul clădirii, înainte de a ajunge la prima poartă de fier... că mănăstirea arată foarte bine, nu era deloc deteriorată". Subliniază în continuare grija lui Matei Basarab pentru refacerea și consolidarea vechilor fortificații ale cetătii Tismana. Tot Matei Vodă a înzestrat mănăstirea cu un clopot pe care se vede stema țării, vulturul cu crucea în cioc și deasupra o coroană. "Acest clopot l-a făcut Io Matei Basarab Voievod și l-a dat Mănăstirii Tismana".

            Matei Basarab a stat ascuns la Tismana de frica domnitorului Leon al-III-lea, care voia să-l ucidă și spune cronica ca: "Matei aga și cu ceilalti s-au închis în Mănăstirea Tismana   și trei zile stând împrejurul mănăstirii gonacii, nimic nu le-a putut strica, ci noaptea au ieșit și au trecut din nou în Transilvania".

            Ajuns domn, Matei Basarab, ca recunoștință, a ajutat mult mănăstirea. În vremea egumenului Ioan Arhimandritul, pe cheltuiala sfintei mănăstiri și cu ajutorul lui Matei și Stanca Glogoveanu, care au dat "aorul și văpselile", a fost refăcută pictura bisericii, în anul 1732, de o echipă condusă de Ranite Grigore, dar numai în sfântul altar și în naos. Pictorii zugravi au dat jos prima pictură, fresca lui Dobromir și au pus noua frescă în stil post-brâncovenesc. În naos, pe peretele de apus, spațiul rezervat ctitorilor bisericii a fost repictat. Lucrările au fost amânate până în anul 1766, când văduva Stanca Glogoveanu, reia pe cheltuiala ei terminarea picturii bisericii, în pronaos și pridvor. Pictura executată în frescă de zugravu Dimitrie Diacinu, a fost aplicată direct pe fresca lui Dobromir, respectând aceeași configurație, acelea și scene de la nivelul ferestrelor în sus. în primul registru de jos au fost repictați noii ctitori, după cum glăsuiește pisania aflată deasupra ușii:

            "Această sf(â)ntă și dumnezeiască biserică s-au împodobit cu zugrăveala, precum se vede cu toat(ă) keltuial(a) dumnea(e)I consil(i)ere(a)sa Stanca Glogovenca, însă biserica, altariul și tinda și anavonu(l), pentru veacinica pomenire a dumneaei și a tot neamul dumneaei, în zilele prea luminatului domn, Io Scarlat Grigorie Ghica v(oie)vod, în zilele prea sfinții sale, părintelui Parthenie episcopul Râmnicului-Noului Severin și fiind igumen la această sf(â)ntă mănăstire, părintele Gherasim arhimndrit. Mai 30 zile, leat 7274 (1766) și fiind zug(rav) Dimitrie diaconu(l), pis (a scris)."

            Tot în anul 1766, pe cheltuiala mănăstirii, a fost refăcută catapeteasma, din lemn de tei cu ornamente florale stil brâncovenesc, suflate cu aur, egumen fiind Kir Gherasim. Stanca Glogoveanu reface și ușile de la intrare, (1782) în lemn de nuc, înlocuindu-le pe cele vechi, dăruite în anul 1698 de Constantin Brâncoveanu și executate de meșterul Nichita.

            Energicul Arhimandritul Spiridon a facut mari și importante îmbunătățiri bisericii mănăstirii, ce le găsim înșiruite, cu o plăcută lectură, în urmatoarea inscripție: "Vremea ce singură face, după vremi iarăși preface, precum și aici vechimea și vremi cu întâmplare, la multe lucrări au adus dehulare: tâmpla biserici, icoanele toate și ușile împărătești, zugrăveala cu sfinți pân deasupra de ferestre, pardoseala de jos, jeturile, toate ferestrile fiind foarte strâmte, acestea toate s-au făcut și ferestrile s-au mai lărgit buclionul în lăuntru, catihumenul afară și alte lucrări den nou și zidiri s-au făcut în vremea părintelui egumen Spiridon arhimandrit, în veacul cel mai plăcut ce Dumnezeu ni-au dăruit, fiind domn stăpânitor al țării, Gheorghe Dimitrie Bibescu voievod, privind. Eară arhipăstor și mitropolit fiind domn Neofit, la ani de la Hristos 1844. Alecsie zograf din Câmpulung."

Sfântul Antonie și Nicodim, basorelief de pe toaca mănăstirii

 

            Ștefan Ieromonahul dăruiește mănăstirii o toacă de bronz (1840), deosebit de valoroasă, cu vulturul bicefal, stema Basarabilor, având sculptat "Adormirea Maicii Domnului", Sfântul Antonie și Sfântul Nicodim.

            Biserica bolniței cu hramul Sfântul Nicolae, a fost refăcută în 1650 de Matei Basarab, azi existând ca paraclis, cu hramul Sfântul Ilie. Ambiția domnitorului Dimitrie Bibescu (1842-1848) de a transforma partea de sud a Mănăstirii Tismana în Palat domnesc a dus la restaurări nefericite făcute de arhitecții străini: Ioan Shlahtter, Olein și Scarlat Benis, intre ani 1846-1855. Aceștia au distrus partea originală, unică a arhitecturii, ciuntind trupul bisericii prin demolarea pridvorului și a camerelor laterale, au înlocuit ferestrele din pronaos dându-i bisericii un stil gotic. Un incendiu în 1861, a distrus casele domnești. În anul 1955, prin grija Mitropoliei Olteniei, sub arhipăstorirea mitropolitului Filmilian (+1972), stareța mănăstirii fiind Monahia Ierusalima Gligor, s-au făcut lucrări ample de restaurare la Mănăstirea Tismana. în pronaosul bisericii, specialiștii au descoperit acele două straturi de frescă suprapuse; s-a instaurat un șantier școala, conducătorul lucrării fiind pictorul G. Russu, care au lucrat cu multă dăruire, reușind printr-o metodă unică în acea vreme să desprindă fresca din sec. al XVIII-lea, fragment  cu fragment și să le încastreze pe pereții muzeului și pe pereții coridoarelor. Astfel s-a reușit punerea în valoare a frescei din sec. al XVIII-lea, au fost recuperate 304 tablouri, tablou Sf. Mahrama ce o susțin patru îngeri (2x3.2 m) a fost detașat în întregime, din turla și aplicat pe perete. Pe parcursul lucrărilor, fiecare tablou descoperit reprezenta un eveniment artistic, figurile Maicii Domnului și a sfințiilor sunt delicat învăluite în penelul unui artist deosebit de sensibil.

            Compozițiile au un desen corect lipsind contrastele cromatice puternice și se prezintă într-o armonie discretă a tonurilor potolite, cu mult echilibru. De o deosebită valoare artistică la Dobromir este Sinaxarul (in 9 registre ce reprezintă sfinții din fiecare zi a anului), el nu are monotonia acelor parcelări a peretelui în sute de imagini mărunte, ci zugravul îi dă o prospețime și varietate narativă remarcabilă, compozițiile alternând ritmic cu figurile izolate, compartimentele înguste cu cele largi, iar scenele violente alternează cu liniștea siluetelor sfinților.

 

Detaliu de pe ușă

 

            Tot din inițiativa Mitropolitului Firmilian au fost înlocuite ușile din 1782 cu altele lucrate la Mănăstirea Plumbuita în 1966, care le copiază foarte bine pe cele anterioare, aflate acum în muzeul mănăstirii. în anul 1970 încep alte serii de lucrări de renovare a mănăstirii, pe cheltuiala Mitropoliei Olteniei, arhipăstor fiind Mitropolitul Dr. Acad. Nestor Vorniocescu (+2000), cercetător istoric și pasionat descoperitor al trecutului nostru românesc; s-au restaurat cele două biserici, s-au înlocuit acoperișurile din plumb, pardoselile și s-au refăcut chiliile. în anul 1983 s-a reconstruit pridvorul bisericii mari, ce fusese demolat, pe vechea temelie ce se păstra în teren, iar conducătorul de lucrări a fost ing. Ionel Sălajan, actualul episcop Ioan al Covasnei și Harghitei, stareța mănăstirii fiind tot Monahia Ierusalima Gligor. S-au urmărit în special să i se dea Mănăstirii Tismana aspectul ei cât mai original, autentic românesc, sursa de informare fiind: documentele grafice ale ing. Y.Weiss din 1731, descrierile diaconului Paul de Alep, din 1657, tablourile votive ale ctitorilor care susțin biserica miniată în mâini, și altele.

            În anul 1996 a fost zugrăvit pridvorul bisericii de către pictorul Grigore I. Popescu din Câmpulung. Pictura este în stil bizantin, deosebit de frumoasă, cu tenta de vechi și cu aceleași nuanțe de culori ca în vechea pictură a bisericii (sec.al-XVI-lea), cu desen corect și armonie mai multă decât reușita a îmbinărilor compozistice și cu o reprezentare iconografică unică. Aici pentru prima dată în țara noastră, au fost pictați numai sfinții români, începând cu Sfântul Apostol Andrei - apostolul românilor, întâiul chemat de Mântuitorul la apostolie în Dobrogea noastră; sfinții daco-romani descoperiți la Niculițel (sec. al-IV-lea), sfinții care au sfinte moaște la noi în țară și până la sfinții români canonizați în anul 1992: Ștefan cel Mare, Constantin Brâncoveanu cu fiii, Ioan Iacob de la Neamț, Ghelasie de la Râmeț, Antim Ivireanu și alții.

            Sfântului Nicodim cel sfințit de la Tismana și mare făcător de minuni i s-a rezervat spațiu mai mare în redarea iconografică, cu scene și minuni din viața sa. Tezaurul Mănăstirii Tismana a fost ne asemuit de mare, dar stricăciunile aduse mănăstirii de-a lungul veacurilor a făcut sa se piardă. Renumele acestei mănăstiri, vistieria și întinsele domenii din țara Românească și Ardeal, de peste munți și Dunăre (10 sate din Serbia), odoare de aur și argint, pietre prețioase, veșminte din stofe scumpe. 80 de sate, vii, moară, vămi, eleșteu, păduri cu tisă și castani comestibili, credincioșilor, biblioteca, ateliere de caligrafie renumite, cât și pelerinajele credincioșilor la moaștele Sfântului Nicodim, au făcut din Mănăstirea Tismana un centru religios foarte căutat din țara și din străinătate.

 

Paraclisul cu hramul Sfântul Ilie

 

            Donațiile făcute Mănăstirii Tismana pe parcursul a circa cinci secole sunt foarte numeroase și însemnate, demne de o mănăstire atât de celebră, o fundație a Basarabilor.

            Mulțimea documentelor, a hrisoavelor aflate în păstrare la Arhivele Statului (52 de pachete și 3 condici mari) este o strălucită mărturie a donațiilor făcute cu atâta dărnicie și pietate de către domnitori, boieri, chiar și străini.

            Se poate spune ca n-a fost domnitor în țara Românească care să nu fi făcut o donație mănăstirii s-au cel puțin să-i confirme stăpânirea peste averile dăruite de înaintași. O parte a obiectelor de tezaur a mănăstirii o găsim la Muzeul de Artă din București, Muzeul Național de Istorie din București, Muzeul de la Mogoșoaia, Muzeul Patriarhiei. Obiectele foarte valoroase au fost duse în primul război mondial la Moscova, spre păstrare.

            Muzeul mănăstirii cu predilecție Muzeu de pictură murală, unic în țară, adăpostește și piese de broderie: o bederniță și un omofor din sec. al XIV-lea, icoane vechi, obiecte de cult, cărți vechi, ușile bisericii și altele. în biserica mare se găsește o raclă de argint, executată de artistul plastic Gheorghe Stoica din București în 1980, care conține trei părticele sfinte moaște: de la Sfântul Nicodim degetul arătător de la mâna dreaptă și crucea de plumb ce o purta la gât, de la Sfântul Ignatie Teoforul și Sfântul Ioan Gură de Aur. Pe capac, în interior sunt prezentați în medalioane acești sfinți, iar în exterior sunt scene din viața și minunile Sfântului Nicodim.

            Biserica Mănăstirii Tismana își etalează statutul "monument de artă" prin tot ceea ce reprezintă și există în ea: catapeteasmă făcută în anul 1766, cu icoanele împărătești (1844); iconostasul pictat în lemn de tei, aurit, executat de Ghenadie monahul (1741-1742); stranele (tetrapoadele) sculptate de călugări în anul 1731 și 1735; policandru  mare din alamă lustruită (1820); toaca metalică de forma vulturului bicefal-stema domnitorilor Basarabi, deosebit de valoroasă, și altele.

 

Prima pagină

CAI DE ACCES  INSEMNARI   VECHIME   CUVIOSUL NICODIM   PICTURA  ALTE INFO  TISUL  CASTANUL

secretariat :  mail

© Mănăstirea Tismana – 2005