![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
CUVIOSUL NICODIM CEL SFINȚIT
DE LA TISMANA
Pagini
prelucrate după broșura aflată în vânzare la mănăstire
Cuviosul
Nicodim cel Sfințit de la Tismana s-a născut în anul 1310 în cetatea Prilep, în
sudul Dunării; din neamul valah, după mamă se înrudea cu domnitorii Basarab și
cneazul Lazăr al Serbiei.
Academicianul sârb Rodojicic a scris despre el în anul 1966, precizând că "Nicodim și Cneazul Lazăr, ruda sa, erau valahi din Prilepac; el făcea parte din vechii locuitorii ai teritoriului daco-roman, sud-dunărean, peste care au suprapus popoarele migratoare".
La 16
ani Cuviosul Nicodim părăsește în ascuns casa părintească și ajunge la muntele
Athos, stabilindu-se la Mănăstirea Hilandar. Datorită râvnei, inteligenței și
înzestrării sale și-a însușit repede învățăturile de aici, deprinzând limba
slavonă și greaca și inițiindu-se în artele athonite: caligrafie, pictură,
argintărie, arhitectură, zidărire, dogărit, etc. Ajunge egumen la mănăstirea
Hilandar, apoi Protos peste mănăstirile din Sfântul Munte.
La noi în țară Sfântul Nicodim a venit prin descoperire dumnezeiască; în anul 1366 în puterea vârstei creatoare și în plinătatea harului dumnezeiesc. Prin forță și cuvânt el a îmbogățit spiritualitatea românească; activitatea de aproape patru decenii depusă pe pământ românesc i-a dovedit originea sa valahă. Cu călugării săi veniți din Athos, acest Meșter Manole al sec. XIV-lea, ridică mănăstirile Vratna și Mănăstirița (în Serbia), Vodița, Gura Motrului, Vișina, Aninoasa, Topolnița, Tismana (în țara Romanească), Prislop (în Transilvania); încă și două biserici de sat în Mehedinți: Coșuștea și Jidoștița.
Sfântul
Nicodim nu vine cu isihaismul în țara noastră, căci existau destule peșteri cu
pustnici prin munții noștri. El vine cu mișcarea isihastă în monahismul cu
viața de obște, cu rânduieli de la Sfântul Munte Athos. Ucenicii Sfântului
Nicodim au plecat apoi spre Muntenia, Moldova și Ardeal unde au răspândit
aceste reguli monahale ale duhovnicescului lor părinte.
Cuviosul
Nicodim a fost solicitat să mijlocească pentru Serbia la Constantinopol, în
anul 1375, pentru ridicarea anatemei, datorită conflictului dintre aceste
biserici, din anul 1346. Patriarhul Filoftei al Constantinopolului l-a cinstit
pe Sfintul Nicodim, i-a dăruit cârja sa, trei părticele de sfinte moaște și l-a
făcut arhimandrit, Mănăstirea Tismana devenind "marea lavră" și prima
arhimandrie din țară.
La Mănăstirea Tismana, Cuv. Nicodim a întemeiat vestita școală de caligrafi și copiști de cărți bisericești, în diverse limbi, prima școala de acest fel din țară. El însuși a caligrafiat și a miniat un Tetraevanghel, pe pergament, în limba slavonă, pe care l-a terminat în anul 1405 și pe care l-a ferecat cu coperți de argint-aurit măestrit lucrate, o capodoperă a epocii. Este cea mai veche carte datată din țara Românească, cu cea mai veche ferecătură și se află la Muzeul Național de Istorie din Bucuresti. Pe ultima filă a scris urmatoarele: "această Evanghelie s-au scris de popa Nicodim în țara Ungurească, în anul al-6-lea al izgonirii lui, la anul de la facerea lumii 6913 (1405)."
Nicolae
Iorga aduce cuvinte de caldă prețuire pentru monahii Tismanei: "...și
străinul...cel care ar fi pătruns unde cătăgăii zugrăveau și scriau și-ar fi
văzut blândul chip al lui Nicodim și al ucenicilor săi, ar fi plecat adânc
impresionat, și de caracterul sfințeniei, și de caracterul cultural al
ocupației călugărilor".
Pentru
Mănăstirea Tismana el a fost nu numai un ctitor cu gândul, cu voința și
credința lui, ci și ctitor cu propriile sale mâini. Mâna care a știut să
caligrafieze acel Tetraevanghel atât de elegant și sobru, a știut să mânuiască
și mistria, cu multă dexteritate. Mâinile care au plantat zeci de hectare de
castani comestibili care au făcut canale de aducțiune în Balta Bistreț, pentru
prinderea peștelui, care au construit acel butoi uriaș cu o capacitate de 36000
de oca - văzut de Paul de Alep în 1657 și arsă de turci ulterior - din lemn de
tisă, mâinile care au plantat vii, mâinile care au binecuvântat poporul nostru
mult încercat, de la domnitori până la robi-acele mâini ne vorbesc acum din
icoană; dreapta, care ne binecuvântează și stânga, care susține Biserica
Mănăstirii Tismana, pe care el ne-a dăruit-o.
In
popor, Cuviosul Nicodim era socotit sfânt încă din viață; cu harul, blândețea
și înțelepciunea sa a cucerit pe oameni, iar cu smerenia a alungat pe demoni.
Mănăstirea Tismana fiind una din cele mai vechi și mai mari ctitorii domnești,
încă de la început a fost înzestrată cu 4 sate, bălți, livezi de nuci,
etc, iar domeniile mănăstirii se bucurau de privilegiul imunității, acordat de
domnitor. La fiecare schimbare de domn mănăstirea obținea o noua confirmare a
stăpânirilor sale, cât și privilegiul imunității.
Pe
domeniul mănăstirii, alcătuit din 31 sate (plus 10 în Serbia) el era și
judecător al diferitelor pricini laice și bisericești "după pravilă".
In anul
1406, Mircea cel Bătrân încearcă o alianță cu regele austro-ungar Sigismund de
Luxemburg, pentru înlăturarea pericolului turcesc; această întrevedere a avut
loc la Mănăstirea Tismana, în prezența Cuviosului Nicodim, când se stabilește
un plan de luptă împotriva Imperiului Otoman. Cuviosul Nicodim s-a mutat la
cele veșnice la 26 decembrie 1406, în vârsta de 96 ani și a fost îngropat în
mormântul din pridvorul bisericii, pe care și l-a săpat dinainte.
După
șapte ani l-au dezgropat și din trupul neputrezit izvora sfânt mir și a fost
dus în biserică. Cea mai veche povestire a vieții Cuviosului Nicodim, într-o
formă rezumată ne-a dat-o Paul de Alep, în cartea sa " Note de
călătorie" (1657).
Mulți se vindecă de boli doar atingând
această raclă de argint cu moaștele Sfântului Nicodim
Căugării
de la Tismana ne-au lăsat o mărturie figurată cu privire la ctitorul
mănăstirilor: racla de argint, destinată să adăpostească sfintele moaște
(degetul Sfântului Nicodim și cele trei primite în dar de la Patriarhul
Constantinopolului). Daruită Tismanei în anul 1671 de către ierodiaconul
Nicodim și egumenul Petronie, sfânta raclă prezintă mai multe episoade din
viața sfântului: una din scene îl prezintă pe Sfântul cu ctitoria sa înaintea
Maicii Domnului, iar celelalte figurează nașterea sa, botezul, hirotonia, anii
învățăturii și " trecerea prin foc" în prezența craiului Mateiaș al
Ungariei.
In anul
1767 în tiparnița de la Râmnic apare o biografie elogiu a Sfântului Nicodim
"Slujba osebită" a cuviosului Nicodim Sfințitul, tipărită în
zilele lui Alexandru Scarlat Ghica, cu osârdia și cheltuiala episcopului
Paternie al Râmnicului. Ștefan Ieromonahul publică în anul 1838 o
biografie mai amplă a Sfântului
Nicodim, bazându-se pe știri de proveniență orală, izvoare documentare,
elemente de folclor. Are însă multe exagerări în ce privește venerația
Sfântului Nicodim și strecoară o serie de inadvertențe istorice ce au adus mari
prejudicii istoricului mănăstirii.
B.P.Hașdeu
ne scrie despre "...Nicodim, pe care autorul anonim al Istoriei bulgare îl numără între
sfinți al 16-lea și-l numește "Prilepianul" sau "Izvorâtorul de
mir".
In anul 1955 Biserica Ortodoxă Română a generalizat cultul Sfântului Nicodim cel Sfințit de la Tismana, la 26 decembrie, în vremea Mitropolitului Firmilian. Istoriei i-au trebuit aproape șase sute de ani până să-l recunoască sfânt, fiind în viață.
Sinaxarul
Sfântului spune: "...și mormântul lui stă întru pomenire până în ziua
de astăzi". Piatra de pe mormânt datează din anul 1844, cele
anterioare ei au fost distruse de otomani și de austrieci în căutare de comori.
De jur împrejur este săpat în piatră condacul din Slujba Sfântului: "Ca cel
împreună râvnitor și ca un părinte mai mare, toată lavra cu credința te
cinstește pre tine, Sfinte Nicodime, pre care cu rugăciunile tale păzește-o,
fericite, totdeauna nebiruită și neclintită de toate nevoile, ca un cuvios și
pururea părinte slăvit", iar pe mijloc se află un amplu
text de aleasa simțire și recunoștință:
Pe lespedea de pe mormânt
scrie:
"În acest loc a fost înmormântat trupul Sfântului prea cuviosului părintelui nostru Nicodim arh (imandritul), începătorul din temelie acestui sfânt și dumnezeiesc lăcaș, carele le-au înălțat și zidit prin râvna și cu ajutorul binecredincioșilor Radu V(oie)v(od) Negru și al fiilor săi Dan voievod și Mircea voievod. și precum încă și în urmă fiind multe și nenumărate minuni a făcut acest sfânt, și după mutare proslăvite fiind moaștele sale cu dar dumnezeesc, scoase dar au fost din acest mormânt și în sicriu puse în sfânta biserică. Iar după trecerea a mulți ani din întâmplările vremilor celor cu multă răzmiriță și cu robii care au fost pe acele vremi, părinți aflați, din mănăstire au ridicat moaștele sfântului și le-au tăinuit, singuri știe unde, după vremi s-au scăpat de aici cu totul neștiute; iar acum se zice s-ar fi aflat în țara Slavoniei, în mitropolia Munte Negru, iar aici pribeag sfântul au fost lăsat numai un deget de la mâna sfântului și alte odoare spre evlavia iubitorilor de Cristos creștini care și acum se află în sfânta mănăstire și cu darul sfântului multe tămăduiri de boală se dăruiesc la ceia ce cu credința năzuesc.
Spre știință s-a scris această pisanie în egumenia
arhimandritului Spiridon, sub stăpânirea Măriei Sale prințului domn George D.
Bibescu voievod, fiind mitropolit a toată Ungrovlahia, prea sfințitul
d.d.Neofit 1843 iulie 7".
Acum
o candelă neadormită veghează ziua și noaptea acest loc unde s-au odihnit
moaștele Sfântului Nicodim. Moaștele aflate în preajma mănăstirii, așteaptă a
fi descoperite din locul unde stau tăinuite de secole. El a fost
reorganizatorul monahismului românesc și a menținut strânsele legături cu
Ortodoxia din sudul Dunării și îndeosebi, cu Muntele Athos. Sfântul Munte
ajunge școala întregului monahism ortodox s-a datorat în mare parte sprijinului
primit cu multă dăruire de împărați, țari, voievozi, despoți, etc.
Activitatea
desfășurată de Sfântul Nicodim în sud-estul Europei, și îndeosebi în țara
noastră, schimbă radical concluziile eronate privitoare la așa zisele influențe
din afară. Cultura românească veche, în limba slavonă (sacra), este un produs
al elementului etnic românesc din spațiul vechii Dacii.
Din timp
în timp, a avut și schimbări de reciprocitate cu alte culturi. Din viața și
activitatea Cuviosului Nicodim se desprinde că a fost un poliglot, miniaturist,
caligraf, arhitect, meșter zidar și dogar, distins diplomat, neîntrecut orator.
Pe probleme de teologie a avut o bogată corespondentă cu Eftimie Patriarhul
Târnovei, din care s-au păstrat răspunsurile patriarhului, prin care îl sfătuia
pe colaboratorul sau valah să se ferească și să ferească și țara sa de erezia
bogomililor. Cuviosul Nicodim rămâne pentru posteritate un mare apărător al
Ortodoxiei și al străbunilor de pe aceste meleaguri. De la înființarea primei
mănăstiri în țara Romanească din zid, de către Cuviosul Nicodim, Vodița,
și până la sfârșitul secolului al XIV-lea, pe tot cuprinsul țării se aflau
peste 20 de mănăstiri de piatră, înzestrate cu orânduiri bine stabilite și cu
daruri mari de la Domni, boieri și credincioși, fapte arătate în hrisoavele și
documentele vremii. S-a spus că această uimitoare înflorire a monahismului a
contribuit impulsul creator ce l-a dat Sfântul Nicodim cu ucenicii săi.
Călugării, urmașii Sfântului Nicodim au scris adevărata istorie a Mănăstiri
Tismana, cea nevăzută, care a fost scrisă cu lacrimile și nevoințele lor, numai
de ei știute.
"...M-a dus Dumnezeu la această
mai sus zisa sfânta mănăstire,
de am văzut loc frumos și minunat
și, cu voia lui Dumnezeu, cum a
făcut Sfântul Nicodim această biserică
în loc frumos și cu întărire și stă
această sfântă biserică și până acum
pentru Domnul Dumnezeu Isus Hristos și
pentru Sfântul Nicodim"
Dobrin Spătaru 13 feb. 1599.
|
|
|