![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Părintele Teofil Duhovnicul
În întreaga ţară, în rândurile
credincioşilor şi nu numai ale lor, este cunoscută
mânăstirea "Brâncoveanu" de la Sâmbăta de Sus.
Majoritatea oamenilor o ştiu sub numele de
mânăstirea "Sâmbăta". Numele de mânăstirea
"Brâncoveanu" i-a fost dat de al doilea ctitor al ei, mitropolitul
Nicolae Bălan, întru amintirea celui ce a ridicat această
mânăstire în jurul anului 1700, voievodul martir Constantin Brâncoveanu,
domnitorul de atunci al Ţării Româneşti, "boier vechi
şi domn creştin" cum îl numeşte balada şi cum a
rămas în conştiinţa populară până astăzi.
Mânăstirea e cunoscută ca locaş de
rugăciune, loc binecuvântat de Dumnezeu, oază de linişte -
"picior de plai şi gură de rai", dar şi ca loc de
alinare a suferinţelor, de tămăduire trupească şi
sufletească, de întărire a credinţei, sporire a nădejdii
şi izvor de dragoste, şi aceasta prin călugării şi mai
ales prin duhovnicii ei. Şi e normal să fie aşa deoarece
mânăstirile sunt locaşuri în care îşi duc viaţa
călugării, oameni ce în căutarea şi apropierea de Dumnezeu încearcă
şi trebuie să fie mereu cu un pas înaintea celorlalţi
credincioşi.
Părintele Teofil s-a născut într-un sat în
apropiere de Sibiu, numit Topârcea, din părinţi plugari, fiind cel
mai mare dintre patru fraţi. Şi-a început viaţa
conştientă ca nevăzător, ceea ce înseamnă că s-a
născut nevăzător; între 1935-1940 a urmat o şcoală
specială la Cluj pe care a fost nevoit s-o întrerupă doi ani din
cauza războiului, apoi a făcut o clasă la o şcoală
specială la Timişoara după care, între anii 1943-1948 a urmat
liceul, pe atunci Colegiul "Diaconovici" din Timişoara, liceu
pentru văzători. Între 1948-1952 a urmat Institutul Teologic din
Sibiu luându-şi licenţa în teologie. La mânăstirea Sâmbăta
a venit la 1 aprilie 1953 şi în acelaşi an a fost tuns în monahism de
mitropolitul Nicolae Bălan. În 1960 a fost hirotonit diacon în mod
excepţional de mitropolitul Nicolae Colan iar în 1983 a fost hirotonit
preot de Înalt Prea Sfinţitul Antonie Mitropolitul Ardealului. În 8
septembrie 1988 a primit treapta de Arhimandrit.
Acum părintele e în mânăstire de 43 de ani
şi stă, cum spune, într-un loc unde "îi place", tot el
numind mânăstirea: "Poarta cerului", "Tinda Raiului",
"Casa lui Dumnezeu" şi "Locul împlinirilor",
bucurându-se că Dumnezeu l-a ales şi l-a primit să stea într-un
astfel de loc.
Se ştie că marii noştri duhovnici se
găsesc în general în mânăstiri, aceste "Case ale lui
Dumnezeu" fiind locuri de o mai mare prezenţă a Duhului lui
Dumnezeu, locuri deasupra cărora şi în care mai mult ca în alte
părţi pluteşte Duhul lui Dumnezeu. La mânăstiri vin de cele
mai multe ori oameni mai mult sau mai puţin împovăraţi de
păcate pentru a se despovăra de ele şi a se umple de Duhul lui
Dumnezeu. În această lucrare credincioşii sunt conduşi,
ajutaţi de duhovnici, mai ales în Sfânta Taină a Spovedaniei,
duhovnicii fiind aşa cum le spune şi numele, oameni care-l
poartă şi-l împărtăşesc pe Duhul Sfânt tuturor celor
dornici de despătimire şi îndumnezeire.
Cei ce vin în acest scop la mânăstirea
Brâncoveanu întreabă de obicei de părintele Teofil. El, deşi
lipsit de vedere, este luminat, este luminat de Dumnezeu cu lumina
cunoştinţei pe care el este gata s-o
împărtăşească tuturor celor ce o caută. Părintele
este căutat deci pentru a împărtăşi lumina, pentru că
este un om al bucuriei, un om gata să-i facă şi pe alţii
să se bucure. Părintele Teofil e căutat şi pentru felul în
care îl înţelege şi îl prezintă pe Dumnezeu. Şi acest
Dumnezeu e "milostiv şi iubitor de oameni", are "milă
şi îndurări", îl aşteaptă mereu pe fiecare fiind gata
să-l "miluiască şi să-l mântuiască".
Dumnezeu, aşa cum îl înţelege părintele Teofil, este de fapt
Dumnezeu cel propovăduit de Biserică, cel prezentat de sfintele
slujbe, care aşteaptă pe fiecare pentru că "dragostea Lui
faţă de cel mai mare păcătos e mai mare decât dragostea
celui mai mare sfânt faţă de El".
Înainte de
a atrăta ce înseamnă părintele Teofil pentru majoritatea
credincioşilor, trebuie să ne oprim la relaţia lui de duhovnic
cu fiii sufleteşti din mănăstirea al cărei membru este.
Părintele
Teofil este duhovnicul obştei mânăstirii. Fiind acum la vârsta unei
depline maturităţi duhovniceşti el are deja formată o
vastă privire de ansamblu asupra însemnătăţii monahismului,
asupra modului în care trebuie să se comporte cineva care vrea să
meargă pe această cale, are o metodă de lucru, nişte
principii pe care le cere respectate de toţi cei ce vor să
vieţuiască în mănăstire şi care în fond nu sunt doar
ale lui ci sunt ale Bisericii. Am afirmat deja că părintele are mare
încredere în bunătatea lui Dumnezeu, în iubirea Lui faţă de noi
dar părintele insistă pe faptul că Dumnezeu iartă pe cel
care se pocăieşte, pocăinţa însemnând părăsirea
păcatului, afirmă cu tărie că Dumnezeu e dispus şi se
bucură să primească pe oricine cu condiţia, însă, ca
acesta să rupă cu viaţa de păcat de mai înainte şi
"să ducă o viaţă pe care să o poată
binecuvânta Dumnezeu şi pe care o binecuvintează de fapt".
Ca
duhovnic al mânăstirii, părintele îi primeşte pe toţi
monahii ce în lupta duhovnicească vor să fie povăţuiţi
de dânsul. Din păcate, în condiţiile destul de libertine ce se
constată astăzi chiar şi în mânăstiri, neexistând o
constrângere, mulţi îl evită pentru a vieţui după bunul lor
plac, lucru ce duce la scăderea nivelului duhovnicesc-moral din
mânăstire, la scăderea prestigiului monahismului. Cei care vor să
fie îndrumaţi de părintele Teofil trebuie să ştie că
ei urmează să împlinească ceea ce le cere duhovnicul, că el
trebuie ascultat, că un călugăr trebuie să asculte nu
să negocieze în problema ascultării. Cei îndrumaţi de
părintele Teofil trebuie să fie nelipsiţi de la sfintele slujbe,
trebuie să-şi împlinească datoriile la locurile unde sunt
puşi, să nu facă nimic fără binecuvântare, să
lucreze oriunde sunt puşi ca pentru Dumnezeu, "să facă
fiecare lucru ca ultimul din viaţă şi singurul prin care se mântuiesc".
Astfel, toţi cei care sunt sinceri în relaţia lor cu duhovnicul,
toţi care îi urmează sfaturile nu se poate să nu ajungă la
bine. Se şi constată că, în mânăstire, cei ce sunt iubitori
ai rugăciunii, cei care-şi împlinesc corect datoriile sunt în general
tocmai aceia care se spovedesc la părintele Teofil. Ceilalţi, de
obicei, îl evită sau, în cazul în care dânsul le atrage atenţia
pentru ceva, sunt gata a spune nu că le vrea binele ci că are ceva cu
ei. Părintele chiar afirmă că dacă cineva e prieten cu el,
acela e "om cumsecade". Spune mai întâi despre sine că e
"om cumsecade" şi o spune şi despre prietenii lui - monahi
sau mireni. Am ţinut să menţionez acest lucru care unora le-ar
părea o lipsă de smerenie. Părintele Teofil însă vrea
să fie realist, iar smerenia lui şi a altora consideră că
nu trebuie să fie afirmarea unor lucruri de cele mai multe ori necrezute
chiar de cel care le spune, ci smerenia trebuie să izvorască din
adevăr. Spre exemplu: nu trebuie să ne afirmăm ca fiind
smeriţi, ci să fim fără a ne afirma sau, mai corect, spre
exemplu, când ne spunem numele nu să adăugăm şi
"păcătosul" pentru a arăta smerenie, ci să-l
spunem doar corect, neînsoţit de alte cuvinte ce nu fac parte din el
şi dacă avem păcate să le mărturisim şi să
ne pocăim pentru ele în faţa lui Dumnezeu, nu a oamenilor (precum
odinioară fariseii - aspru mustraţi pentru aceasta de către
Mântuitorul).
Încă
un lucru ce îi miră pe mulţi: Părintelui Teofil nu-i este
teamă că nu o să ajungă în rai. Şi nu-i este
teamă nu pentru că ar face nişte lucruri excepţionale care
l-ar îndreptăţi să meargă în rai, nu, ci pentru că
duce o viaţă corectă, se raportează la Dumnezeu ca la
Dumnezeu, face ce depinde de El şi este conştient că
neputinţele, lipsurile noastre le completează marea iubire a lui
Dumnezeu, care ne iubeşte mai mult decât putem noi înţelege. E o
concepţie dătătoare de nădejde pentru noi toţi, o
concepţie izvorând din intimitatea cu Dumnezeu încă din viaţa
aceasta.
Părintele Teofil mai este şi un om al unui mare echilibru. Nu urmăreşte
nici pentru el nici pentru alţii performanţe, lucru care de multe ori
urmărit duce la mândrie, ci doreşte trăirea unei vieţi pe
care să o poată binecuvânta Dumnezeu. Nu e împotriva performanţelor,
dar ştie că ele sunt pentru oameni de performanţă iar
aceştia nu sunt cei mai mulţi, ci sunt dintre cei puţini.
Cu toată această deschidere, rezultatele părintelui nu sunt
excepţionale. Sigur, rolul lui e mare în cazul în care cineva se lasă
îndrumat, sfătuit de dânsul, dar e foarte mic, chiar inexistent în cazul
când cineva îl ocoleşte. Iată aşadar valoarea duhovnicului
redusă la putinţa de preţuire a ei de către ceilalţi,
iată că pe om nu-l poţi ajuta decât dacă el vrea să se
lase ajutat. Cu toate neajunsurile însă, părintele Teofil având o
personalitate puternică se impune nu numai în conştiinţele celor
ce-l ascultă, ci de multe ori şi, desigur, mult mai încet, şi în
ale celorlalţi, influenţa sa simţindu-se în viaţa întregii
mânăstiri.
Cum deja am afirmat, când cineva din afară vine la mânăstire
pentru folos duhovnicesc, pentru spovedanie, întreabă de obicei de
părintele Teofil. El singur primeşte cu bucurie pe toţi cei care
vin şi se bucură să-i ajute pe toţi cei care-l solicită.
Dacă părintele are o mare deschidere în vederea monahismului în
ce priveşte viaţa călugărilor, aceeaşi deschidere se
constată din partea sfinţiei sale şi în ce priveşte pe
laici. Părintele se străduieşte să-i înţeleagă pe
mireni în situaţia lor de oameni care trăiesc în familie şi
societate având răspunderi faţă de acestea. El ştie că
mirenii au o altfel de viaţă decât monahii şi trebuie
trataţi ca atare. Nu li se pot cere laicilor lucrurile pe care le fac
călugării, cum de fapt nici invers nu se întâmplă.
Celor ce vor să fie îndrumaţi de el în cele ale credinţei,
părintele le pretinde totuşi o viaţă creştină
adevărată, o reală relaţie cu Dumnezeu, le pretinde un
program din cinci puncte pe care cineva respectându-l este angajat în
relaţia cu Dumnezeu.
Primul punct de program e prezenţa la biserică, la Sfânta
Liturghie în dumineci şi sărbători, pentru că acolo ne
aflăm în cuprinsul împărăţiei lui Dumnezeu, ne
împărtăşim de binecuvântările Lui, date nouă prin
mijlocire preoţească, slujim împreună cu slujitorii
sfinţiţi, aducând lui Dumnezeu cântare şi închipuindu-i pe
heruvimi, fiind de fapt şi împreună cu ei, pentru că în
biserică fiind împreună cu ceilalţi creştini ne putem ruga
împreună, întărim comuniunea noastră întreolaltă şi cu
Dumnezeu constituindu-ne ca Trupul cel viu al lui Hristos, pentru că în biserică,
în timpul sfintelor slujbe, suntem în "Cerul cel de pe
pământ", ne pregătim pentru atmosfera din veşnicie,
pregustăm bunătăţile viitoare. Cineva care nu merge la
biserică nici nu e considerat de părintele la
"credincioşi", iar dacă cineva vrea să fie credincios,
trebuie neapărat ca în "Ziua Domnului" să fie acolo unde
vrea Dumnezeu să fie. Se înţelege că cei bolnavi care nu pot
împlini această obligaţie sunt scutiţi de ea.
"Să începi ziua cu Dumnezeu şi s-o sfârşeşti cu
Dumnezeu" este al doilea punct al programului care concret înseamnă
rugăciuni de dimineaţă şi rugăciuni de seară,
aici incluzând şi rugăciunile înainte şi după mese. Aceasta
pentru că în momentele principale ale zilei credinciosul să se
pună în faţa lui Dumnezeu şi sub protecţia Lui, să
ştie că tot ce face este cu ajutorul lui Dumnezeu, că tot ce are
vine din darul lui Dumnezeu. Când nu se poate mai mult, cel puţin un minim
de cinci minute acordate lui Dumnezeu, oricât de "grăbit" sau
"ostenit" ar fi omul, nu-i prea mult. Dacă cineva crede în
Dumnezeu nu se poate să nu aibă şi un timp anume pentru
Dumnezeu.
Al treilea punct este "citirea a două capitole din Noul Testament
în fiecare zi", pentru că nu are cineva putinţa de a se raporta
la Dumnezeu fără a şti ceva despre El, despre modul în care
poate intra în legătură cu El.
"Rugăciunea de toată vremea" e al patrulea punct al
programului. Aceasta pentru că omul e o fiinţă gânditoare
şi toate ale omului pornesc de la gândul omului. Pentru că nu noi ne
mântuim ci Hristos ne mântuieşte, cerem aceasta printr-o rugăciune
scurtă: "Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu
miluieşte-mă pe mine păcătosul (păcătoasa)",
rugăciune pe care o repetăm mereu în minte încercând să o unim cu
respiraţia pentru ritmizare.
Al cincilea punct este "Postul" după rânduiala Bisericii
Ortodoxe, care se face în vederea disciplinării noastre interioare,
disciplină ce o urmărim şi prin rugăciunea de toată
vremea.
Cu acest program părintele mai conjugă şi un îndreptar de
viaţă pe care îl dădea părintele Arsenie Boca şi care
e format din cinci puncte: 1. "Oxigen" adică viaţă
dusă într-un aer cât mai curat, 2. "Glicogen" - se referă
la o hrană raţională. 3. "Somn" - părintele
Arsenie, având şi cunoştinţe medicale, spunea că avem
nevoie de cel puţin şase ore de somn continuu în 24 de ore pentru a
putea lucra la capacitatea noastră reală. 4. "Să-ţi
păstrezi hormonii" - adică să duci o viaţă
sexuală corectă nefăcând risipă de energie sexuală şi
5. "Să ai concepţie de viaţă creştină"
- adică, viaţa să ţi-o pui în slujba lui Dumnezeu după
rânduiala Bisericii Ortodoxe.
O dată cu acestea şi pe lângă ele părintele Teofil cere
credincioşilor să se îmbunătăţească prin Sfânta
Spovedanie, să ocolească toate pricinile de păcătuire
şi mai ales să părăsească păcatele în orice chip ar
fi ele. În legătură cu spovenia, le cere credincioşilor să
se spovedească de cel puţin patru ori pe an, afirmând mereu că
"nu are încredere în spovedania făcută doar o dată pe
an", de multe ori poate doar ca obicei religios. Celor râvnitori
părintele le recomandă spovedanie şi, dacă duc o
viaţă superioară, împărtăşanie cât mai
deasă. El nu insistă prea mult pentru o împărtăşanie
deasă ci aşteaptă o dorinţă a oamenilor de a duce o
viaţă superioară, de a se curăţii de patimi, el vrea
ca oamenii să se spovedească şi
împărtăşească nu dintr-o modă religioasă ci
dintr-o dorinţă fierbinte de a fi mai buni şi de a se uni cu
Hristos.
Celor ce vin cu păcate grele, cu patimi, părintele nu le dă
canoane aspre sau ani mulţi de canonisire, ci cere în primul rând
părăsirea păcatelor şi o viaţă după voia lui
Dumnezeu. După ce omul s-a schimbat în bine, părintele îl
dezleagă ştiind că şi Dumnezeu îl iartă şi nu
cere o pocăinţă pentru toată viaţa ci o bucurie din
credinţă, din încrederea în bunătatea lui Dumnezeu. Chiar în ce
priveşte pocăinţa, părintele este pentru o
pocăinţă cu bucurie, cu încredere în bunătatea lui Dumnezeu
care "se bucură de un păcătos care se pocăieşte
mai mult decât de 99 de drepţi care n-au nevoie de
pocăinţă".
Părintele Teofil şi tinerii
Între monahi şi mireni părintele acordă o mare
importanţă tinerilor, iubeşte tinerii şi e iubit de ei. Se
spune că prietenii sunt cam la fel de buni sau de răi, asta
înseamnă că părintele e cam la fel de tânăr ca tinerii pe
care-i iubeşte şi, dacă asta nu se poate în ce priveşte
vasul de lut ce se învecheşte, se poate şi este o realitate în ce
priveşte sufletul.
Părintele Teofil se bucură mult de tineri, se bucură pentru
că tinerii sunt modelabili. Un bătrân deja a devenit ceea ce este, pe
când un tânăr urmează să devină, are un suflet tânăr,
are capacitatea de a se depăşi şi de a se dărui şi
poate fi modelat.
În condiţiile create de revoluţia din 1989 părintele Teofil
e căutat de un număr de tineri mereu în creştere, tineri
doritori să vieţuiască orientându-se după Evanghelia lui
Hristos, doritori să-şi pună viaţa în slujba lui Hristos.
La cererea tinerilor, îndeosebi a studenţilor, părintele
cutreieră asemenea unui apostol toate marile oraşe ale
ţării, ţinând conferinţe în care le prezintă diferite
teme din punct de vedere creştin, le prezintă viaţa
creştină, bucuria, împlinirea dintr-o viaţă dusă în
comuniune cu Dumnezeu, le răspunde la toate întrebările şi
frământările lor, le dă sfaturi în ce priveşte viaţa
religioasă pe care ei trebuie să o ducă într-o lume care se orientează
după principii necreştine. Părintele nu crede că cei care
ascultă conferinţele reuşesc să reţină şi
apoi să pună în practică mult din ce li se spune, dar se
bucură când vede entuziasmul celor care îl aşteaptă, merge peste
tot cu bucurie în speranţa că şi puţinul ce va rămâne
din ce el seamănă poate va da rod şi în aceea a întăririi
în credinţă a ascultătorilor. Mulţi din aceşti
ascultători îl caută apoi pe părintele la mânăstire, vin
pentru a se spovedi, pentru a-şi orienta viaţa după Hristos.
E frumos a vorbi despre anumiţi oameni despre care poţi spune
multe lucruri frumoase. Am văzut multe recomandări ale
părintelui Teofil către oameni. Dar oare ce ar avea de spus el
către fraţii lui, chivernisitori de suflete, către duhovnici.
Mai întâi le-ar spune că trebuie să fie ceea ce se cheamă,
adică duhovnici, asta însemnând oameni purtători şi
împărtăşitori de Duhul Sfânt, nu simpli funcţionari
bisericeşti şi pentru a fii duhovnici reali să-şi pună
întreaga viaţă în slujba lui Dumnezeu şi a oamenilor, să se
debaraseze de orice L-ar împiedica pe Duhul Sfânt să sufle în şi din
el.
Le-ar mai spune că pentru a spovedi şi îndruma pe alţii
corect trebuie ca mai întâi să se spovedească ei înşişi,
să-şi aibă ei înşişi duhovnici de care să
asculte.
Pentru a reuşi să facă o spovedanie care să ducă
la împuţinarea păcatelor, să urmărească a da
credincioşilor încredere în bunătatea lui Dumnezeu, în faptul că
El vrea să-i ridice din cădere, să nu dea canoanele doar ca
pedepse, ci pentru a-l ajuta pe penitent să se cureţe de rele,
să dea canoanele ca şi atunci când şi le-ar da lor sau celor
apropiaţi lor, să fie buni şi să-L prezinte pe Dumnezeu ca
Tată iubitor, dar să nu dezlege acolo unde nu se împlinesc
condiţiile dezlegării, unde nu se părăseşte
păcatul, unde Dumnezeu sigur nu dezleagă pentru că atunci nu vor
împuţina ci vor înmulţi păcatele. Duhovnicii să ducă
ei înşişi şi să pretindă şi credincioşilor
lor să ducă o viaţă creştină, să aibă
un comportament orientat după Dumnezeu, să se poarte în toată
vremea şi în tot locul aşa cum s-ar purta Hristos dacă ar fi în
situaţia lor. În cazul în care duhovnicii vor şti cu adevărat
şi se vor strădui să-i ajute pe credincioşi să se despătimească,
dacă între părinţii duhovniceşti şi fiii
sufleteşti va exista o comuniune, sigur că vor fi creştinii mai
buni.
Părintele Teofil este un om al bucuriei. Se bucură mult de
darurile aduse de credinţa în Dumnezeu. Totuşi, mulţumirea lui,
în ce priveşte roadele aduse de activitatea lui de duhovnic, nu este prea
mare. Are conştiinţa că seamănă în pământ
pietros. E drept, sunt oameni care ajungând la el reuşesc să îşi
schimbe viaţa, să trăiască creştineşte, dar
aceştia sunt, totuşi, puţini. Cei mai mulţi ajung la
mânăstire împinşi de necazurile de care ar dori să scape, dar nu
vor să se schimbe, se plâng, cer alinare, dar nu pot elimina princinile
greutăţilor ce de multe ori se găsesc în viaţa lor
supusă păcatelor. Concluzia părintelui Teofil este că nu
poţi ajuta pe cineva dacă nu se lasă el ajutat. Nu poţi
schimba pe nimeni, schimbarea o poate face Dumnezeu dacă şi omul e
deschis, însă nici Dumnezeu nu schimbă pe cineva cu forţa, cu
atât mai puţin un om. Sfatul ar fi ca oamenii să se lase
îndrumaţi, ajutaţi, să dorească să se "depăşească
şi să se dăruiască", să se încadreze în
rânduiala Bisericii, să fie sinceri cu Dumnezeu, cu ei înşişi
şi cu duhovnicii lor.
Tuturor, părintele Teofil, le spune că din relaţia cu
Dumnezeu izvorăşte fericirea, că din credinţa
adevărată izvorăşte bucurie, că Dumnezeu stă
şi ne aşteaptă pe fiecare să intrăm şi să ne
veselim la ospăţul credinţei.
Ieromonah SERAFIM GHEORGHE PĂTRUNJEL
www.publicatii.com „Viaţa creştină” - 1996 – NO.1-3 (Ianuarie-Martie 1996) – VOL. 39, ISSUE 1-3, Montreal
SIMPOZION TEOFIL BUN GASIT CUV PF TEOCTIST RAMAS BUN MANASTIRI
IMAGINI Restartare
secretariat : mail
© Mănăstirea Tismana – 2006