![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Cuvioase părinte, iubiţi fraţi
şi iubiţi credincioşi, cu cuvântarea aceasta intitulată
"Ortodoxie şi Liturghie" încep un şir de cuvântări pe
care le voi ţine în zilele următoare până vineri inclusiv. Mâine
va fi o cuvântare intitulată "Liturghia, sărbătorire
cuprinzătoare", miercuri va fi o cuvântare, tot dimineaţa:
"Prea Sfânta Treime şi Sfânta Liturghie", joi dimineaţa va
fi o cuvântare intitulată: "Binecuvântările Sfintei
Liturghii", iar vineri dimineaţa va fi ultima cuvântare în
legătură cu Sfânta Liturghie ţinută de mine aici şi
anume intitulată "Îndemnuri de la Sfânta Liturghie".
Aşadar începem cu "Liturghie şi
Ortodoxie" sau cu "Ortodoxie şi Liturghie", e de fapt
acelaşi lucru. Pentru a putea vorbi despre Ortodoxie şi Liturghie
trebuie mai întâi să precizăm noţiunile de Ortodoxie şi de
Liturghie, ce înseamnă Ortodoxie şi ce înseamnă Liturghie
şi ce legătură este între Ortodoxie şi Liturghie.
Cuvântul "ortodoxie" înseamnă
dreaptă mărire. Este un cuvânt grecesc, un termen grecesc, care nu
s-a tradus în limba noastră ci a rămas aşa cum este în limba
greacă, dar însemnătatea lui pentru noi, ca să înţelegem
şi noi ce înţeleg grecii care au creat acest termen, este
"dreaptă mărire". Noi ne numim pe noi înşine
ortodocşi ca să ne deosebim de ceilalţi creştini care nu
sunt ortodocşi, ci sunt, zicem noi, eterodocşi. Ce înseamnă
eterodox? Străin de Ortodoxie, străin de dreaptă mărire.
Ortodoxia ca dreaptă mărire se revarsă
în aducerea de mărire lui Dumnezeu, deci noi suntem ortodocşi pentru
că aducem dreaptă mărire lui Dumnezeu şi dacă nu
aducem dreaptă mărire nu suntem ortodocşi. Şi ceilalţi
creştini aduc mărire lui Dumnezeu, dar nu mărirea cea
dreaptă, pentru că nu au credinţa cea dreaptă. Cei care, de
pildă, nu cinstesc pe Maica Domnului, nu pot avea dreaptă mărire
pentru că nu au dreaptă credinţă. Ori noi ca cinstitori ai
Maicii Domnului avem dreaptă mărire pentru că facem
legătura între Domnul Hristos şi Maica Domnului, mama Domnului nostru
Iisus Hristos. Şi aşa mai departe, nu stărui acum în
amănunte. Sigur că se pot aduce multe lucruri care mărturisesc
dreapta mărire pe care o avem noi.
Cuvântul "ortodox" a avut circulaţie
în Răsărit în special după despărţirea Bisericii la
1054, între catolici şi ortodocşi. Până la 1054 Biserica s-a
numit catolică şi grecii se numesc pe sine şi astăzi
catolici în înţelesul că credinţa aceasta e o credinţă
care e peste tot. Şi cuvântul catolic este de fapt tot de origine
greacă însă pentru că cei din Apus s-au numit pe sine catolici,
aşa cum sunt ei astăzi, adică despărţiţi de
credinţa ortodoxă, ca să nu se facă confuzii între
catolicii din Apus şi catolicii din Răsărit, cei din
Răsărit nu s-au mai numit catolici ci s-au numit ortodocşi, cu
dreaptă mărire.
Cine zice "ortodox" ştie ce zice,
adică zice creştinii care nu sunt de credinţe străine de
Ortodoxie ci sunt aşa cum suntem noi, cu credinţa ortodoxă, cu
dreaptă mărire. Sigur că pentru a avea dreaptă mărire
trebuie să ai dreaptă credinţă. Nu poţi să ai
dreaptă mărire dacă nu ai dreaptă credinţă. Deci,
ori zicem drept măritori creştini, ori zicem drept credincioşi
creştini, în realitate e acelaşi lucru în două
înfăţişări. La slujbă, de pildă la Sfânta
Liturghie, se spune: "Pe voi pe toţi, dreptmăritorilor creştini,
să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăţia
Sa, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor". S-ar putea
spune foarte bine: "Pe voi pe toţi, ortodocşilor creştini,
să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăţia
Sa, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor". Prin urmare
noi ne definim ca ortodocşi, ne numim ortodocşi, drept măritori,
şi ne manifestăm ca ortodocşi prin ceea ce are Ortodoxia ca
specific, adică prin ceea ce e reprezentată Ortodoxia.
În româneşte când zici "liturghie" te
gândeşti la un singur lucru şi nu te gândeşti la o lucrare
publică, ci te gândeşti la o slujbă şi anume la slujba cea
mai de căpetenie din Biserica Ortodoxă care se numeşte
Liturghie. "N-am luat parte la Sfânta Liturghie" să zicem,
dacă zice cineva aşa, înseamnă că nu merge la slujba cea
mai de căpetenie a Bisericii, sau "am luat parte la Sfânta
Liturghie" înseamnă că am luat parte la acea slujbă în
cuprinsul căreia Cinstitele Daruri ce sunt puse înainte, pâinea şi
vinul anume pregătite, se prefac, la rugăciunea preotului prin darul
lui Dumnezeu, în Trupul şi Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos cu
care se împărtăşesc credincioşii. Asta este Liturghia.
În limba franceză, cuvântul
"liturghie" se traduce cu - are ca termen - cuvântul
"liturgie" şi nu înseamnă numai Liturghie, şi mai ales
nu înseamnă Liturghia ci înseamnă toată slujba Bisericii, toate
laudele, cele şapte laude. Deci ei când spun "liturgie" spun
slujbele Bisericii de fiecare zi, cele şapte laude, la ei toate sunt
"liturgie", după cuvântul "liturgie" sau liturghie cum
zicem noi. Ortodocşii francezi au şi ei Liturghie cum avem noi,
şi Liturghia aceasta se numeşte "Liturgie Eucharistique".
De ce s-a ajuns în limba franceză la
această exprimare, "liturgie" şi "Liturgie
Eucharistique", liturghie şi Liturghie Euharistică? Pentru
că toate slujbele Bisericii ne pregătesc pentru Liturghie, Liturghia
nu e desprinsă de celelalte slujbe ale Bisericii, ci e împreună cu
slujbele Bisericii aşa încât cineva care vrea să slujescă Sfânta
Liturghie trebuie să participe şi la celelalte slujbe ale Bisericii
ca să se poată pregăti pentru cea mai înaltă slujbă a
Bisericii, pentru Sfânta Liturghie.
Îmi aduc aminte că într-un an, sunt de atunci
vreo cincisprezece ani cred, prin 1980-1981, nu mai ştiu exact, eram
diacon şi am fost la mănăstire la Prislop, pe lângă
Haţeg, unde e înmormântat părintele Arsenie Boca, şi a venit un
părinte, părintele Caliopie Georgescu care era exarh al
mănăstirilor din Mitropolia Olteniei din Arhiepiscopia Craiovei
şi a fost rugat să facă Liturghie. Atunci preotul
mănăstirii nu era disponibil, şi el a acceptat să facă
Liturghie dar a zis că pentru a putea face Liturghie trebuie să se
mai facă o dată Utrenia pentru că el nu a fost la Utrenie
şi să participe şi la Utrenie ca să poată face
Liturghie. Utrenia se făcuse seara. Şi dimineaţa el a rugat pe
maicile de la Prislop că dacă vor să facă Liturghia să
repete încă o dată Utrenia ca să fie şi el la Utrenie. E o
conştiinţă ortodoxă lucrul acesta. Adică e o
pregătire, e o îndatorire, şi el aşa a motivat că vrea
să se facă încă o dată Utrenia, ca să fie şi el
acolo, zicând aşa, că pentru conştiinţa lui. Conştiinţa
aceasta trebuie să ne-o formăm toţi credincioşii. Sigur
că în realitate, în viaţa socială, nu toţi oamenii au
posibilitatea să ia parte la slujbele Bisericii, la Utrenie, la Vecernie,
sunt împrejurări care într-adevăr îi împiedică, dar
conştiinţa ortodoxă trebuie să ne oblige să luăm
parte la slujbele Bisericii ca să avem vrednicia de a lua parte la Sfânta
Liturghie, la Liturghia Euharistică. Concluzia aceasta o scoatem foarte
bine din faptul că în limba franceză există termenul
"liturgie" pentru toate slujbele şi termenul "Liturgie
Eucharistique" pentru Liturghia propriu-zisă.
Sfânta Liturghie este cea mai de căpetenie
slujbă a Bisericii şi este lăsată în esenţa ei de
către Domnul nostru Iisus Hristos. Domnul nostru Iisus Hristos la Cina cea
de Taină a luat pâine în mâinile Sale, a binecuvântat, a frânt, a dat
ucenicilor şi a zis: "Luaţi mâncaţi, acesta este Trupul Meu
care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor". După aceea a
binecuvântat paharul cu vin şi a zis: "Beţi dintru acesta
toţi, acesta este Sângele Meu care pentru voi şi pentru mulţi se
varsă spre iertarea păcatelor". Aceasta este esenţa Sfintei
Liturghii şi de fapt Domnul Hristos cu acel prilej a şi zis:
"Aceasta să faceţi întru pomenirea Mea" (Luca 22, 19-20).
Întru pomenirea jertfei Mântuitorului nostru Iisus
Hristos se face Sfânta Liturghie. Aşadar Sfânta Liturghie este
întemeiată de Domnul Hristos, bineînţeles nu aşa cum se
prezintă astăzi. Sfânta Liturghie aşa cum se prezintă
astăzi este alcătuită de Sfântul Vasile cel Mare şi de
Sfântul Ioan Gură de Aur. De cele mai multe ori noi facem Sfânta Liturghie
care ne-a rămas de la Sfântul Ioan Gură de Aur, bineînţeles cu
unele modificări care s-au adăugat în decursul veacurilor. Noi spunem
însă că Sfântul Ioan Gură de Aur a alcătuit Liturghia, nu
sută la sută aşa cum o avem noi, dar în esenţă, în
temelia ei, Liturghia pe care o avem noi astăzi este făcută de
Sfântul Ioan Gură de Aur sau de Sfântul Vasile cel Mare.
Două Liturghii se fac în Biserica ortodoxă:
Liturghia Sfântului Vasile cel Mare se face numai de zece ori pe an iar
Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur se face de cele mai multe ori, iar în
timpul postului pregătitor pentru Sfintele Paşti, în Postul Mare, se
face şi o Liturghie care nu e deplină şi se numeşte
"Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite", deci e o Liturghie
la care nu se sfinţesc Cinstitele Daruri ci sunt sfinţite la o
Liturghie deplină, la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare sau la Liturghia
Sfântului Ioan Gură de Aur. Sfântul Ioan Gură de Aur a avut în vedere
şi Liturghia Sfântului Vasile, Sfântul Vasile a avut în vedere Liturghiile
dinainte de el, Liturghia Sfântului Iacob, şi le-au alcătuit aşa
cum au fost luminaţi de Dumnezeu pentru contemporanii lor şi au
rămas de atunci în general neschimbate aşa cum le avem noi
astăzi.
Sfânta Liturghie este slujba la care Cinstitele
Daruri se prefac în Trupul şi Sângele Mântuitorului pentru
împărtăşirea credincioşilor. Avem în vedere la Sfânta
Liturghie pe Dumnezeu şi pe oameni. Pe Dumnezeu care ne dă
posibilitatea să avem Cinstitele Daruri, să avem Trupul şi
Sângele Mântuitorului, să avem Sfânta Euharistie pentru
împărtăşirea credincioşilor şi îi avem în vedere pe
credincioşii care doresc să se împărtăşească cu
Cinstitele Daruri prefăcute în Trupul şi Sângele Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, cu "dumnezeieştile, sfintele, preacuratele,
nemuritoarele, cereştile, de viaţă făcătoarele,
înfricoşătoarele lui Hristos Taine". Sfânta Liturghie, aşa
cum este în Biserica noastră Otrodoxă, în Biserica
dreptmăritoare, are trei părţi: o parte pregătitoare care
se numeşte Proscomidie, o parte la care pot participa şi credincioşii
încă nebotezaţi numiţi "cei chemaţi" sau
"catehumeni" - până la "Câţi sunteţi chemaţi
ieşiţi" şi această parte se numeşte
"Liturghia cuvântului" - iar împărtăşirea care se face
în cadrul acestei Sfinte Liturghii este împărtăşire prin cuvânt
şi anume prin Evanghelia care se citeşte. Şi apoi urmează
Liturghia Euharistică propriu-zisă la care nu pot lua parte cei care
nu sunt dreptmăritori creştini ci numai dreptmăritorii
creştini, numai ortodocşii, numai cei botezaţi. Şi cei care
se pregătesc pentru botez în Biserica Ortodoxă sunt socotiţi
într-un fel tot ortodocşi dar într-o categorie care nu le dă voie
să ia parte la Sfânta Liturghie propriu-zisă, la Liturghia
Euharistică, ci numai la Liturghia cuvântului. E o rânduială a
Bisericii noastre în care se pune în evidenţă importanţa Sfintei
Liturghii, adică nu orice credincios e vrednic să ia parte la Sfânta
Liturghie, Sfânta Liturghie fiind o slujbă mai presus de lumea aceasta,
este o slujbă care aduce cerul pe pământ. Biserica în general este
considerată ca "cerul cel de pe pământ", având în vedere
biserica drept locaş de închinare. Sfânta Liturghie este
împărăţia lui Dumnezeu pe pământ, şi de aceea ca
să luăm parte la Sfânta Liturghie, la împărăţia lui
Dumnezeu de pe pământ trebuie să avem o vrednicie anume, trebuie
să fim curăţiţi de relele care ne-ar face nevrednici de
Sfânta Liturghie. De aceea la Sfânta Liturghie în vechime nu aveau voie să
ia parte cei nebotezaţi, catehumenii, cei chemaţi, şi nu aveau
voie să ia parte la Sfânta Liturghie cei care erau în stadiul de
pocăinţă, care nu se puteau şi împărtăşi.
Toţi credincioşii care luau parte la Sfânta Liturghie aveau cumva
obligaţia să se împărtăşească cu Sfintele Taine,
cu Trupul şi Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi atunci se
considera că numai aceia care se pot împărtăşi pot lua
parte la Sfânta Liturghie. Lucrurile n-au rămas aşa în istoria
Bisericii din neputinţa omenească şi Biserica a admis să ia
parte şi cei care sunt în stadiu de pocăinţă pentru că
nu mai există o categorie, o ceată, a celor ce se pocăiesc, sau
mai multe cete din cei care se pocăiesc şi care nu intrau în
biserică ci stăteau în pridvorul bisericii la sfintele slujbe. Lucrul
acesta Biserica l-a desfiinţat în istorie şi atunci a rămas
că toţi credincioşii ortodocşi pot să ia parte la
Sfânta Liturghie dar fiecare în conştiinţa lui trebuie să
ştie care este situaţia lui şi cum anume trebuie să se
pregătească pentru a se face vrednic de Sfânta Liturghie.
Comorile Ortodoxiei, comorile credinţei noastre
sunt sfintele slujbe prin existenţa lor şi prin conţinutul lor.
Sfânta Liturghie este un fel de rezumat al celorlalte sfinte slujbe în
înţelesul că în Sfânta Liturghie se prezintă evenimentele de
mântuire care ţin de viaţa ortodoxă, de viaţa Bisericii
Ortodoxe. Tot ceea ce s-a făcut pentru noi, pentru mântuirea noastră,
se înfăţişează pe scurt în cuprinsul Sfintei Liturghii,
aşa că Sfânta Liturghie în cele din urmă este cea mai
reprezentativă slujbă a Bisericii noastre, şi este cea mai
reprezentativă slujbă, şi prin conţinut, şi prin
rostul ei. Prin conţinut - prin ceea ce se spune, prin rostul ei - prin faptul
că la Sfânta Liturghie se sfinţesc Cinstitele Daruri, şi prin
scopul ei - ca cei credincioşi să se poată
împărtăşi cu Sfintele Taine ale Mântuitorului nostru Iisus
Hristos.
Noi considerăm Sfânta Liturghie ca
împărăţia lui Dumnezeu pe pământ în înţelesul că
la începutul ei se spun cuvintele: "Binecuvântată este
împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh,
acum şi pururea şi în vecii vecilor". Deci avem în vedere
că în faţa noastră se desfăşoară
împărăţia lui Dumnezeu, avem în vedere faptul că se face
aici pe pământ lucru ceresc, în "cerul cel de pe pământ",
avem în vedere faptul că la Sfânta Liturghie noi îi închipuim aici pe
pământ pe cei din ceruri. Cuvintele: "Noi, care pe Heruvimi cu
taină închipuim şi făcătoarei de viaţă Treimi
întreit sfântă cântare aducem, toată grija cea lumească de la
noi să o lepădăm. Ca pe Împăratul tuturor, să-L primim
pe Cel în chip nevăzut înconjurat de cetele îngereşti. Aliluia,
aliluia, aliluia", sunt cuvinte din care înţelegem că
participând noi la Sfânta Liturghie nu mai suntem doar oameni
obişnuiţi, oameni păcătoşi aşa cum ne ştim
noi, ci suntem şi închipuitori ai fiinţelor cereşti care stau în
apropierea lui Dumnezeu şi-I aduc mărire lui Dumnezeu, îi închipuim
pe Heruvimi.
Şi, la Sfânta Liturghie, avem posibilitatea
să spunem cuvinte îngereşti: "Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul
Savaot, plin este cerul şi pământul de mărirea Ta". Sunt
cuvinte din cer aduse pe pământ şi le spunem şi noi. Avem apoi
posibilitatea să-I aducem mărire lui Dumnezeu răspunzând la
ecfonisele de la Sfânta Liturghie în care Îl avem în vedere pe Dumnezeu ca Cel
"Căruia I se cuvine toată mărirea, cinstea şi
închinăciunea", ca pe Cel ce are "stăpânire,
împărăţie, putere şi mărire", ca pe Cel ce este
"bun şi iubitor de oameni", ca pe Cel ce este "milostiv
şi iubitor de oameni", ca pe Cel ce este "Sfânt" şi
"sfinţirea noastră" şi toate acestea ni le pune în
faţă Sfânta Biserică în Sfânta Liturghie. Şi noi
răspunzând la aceasta mărturisim că avem încredinţarea
că trebuie să-I aducem mărire lui Dumnezeu şi Îi aducem
mărire lui Dumnezeu după puterea noastră, fiecare dintre noi
atâta cât putem noi să aducem. Din toată mărirea lui Dumnezeu Îi
aducem atât cât putem noi să-I aducem şi gândul acesta că
Dumnezeu e bun şi milostiv şi iubitor de oameni, că e sfânt, că
e sfinţirea noastră trebuie să ne dea dorinţa ca să
fim preamăritori de Dumnezeu întrucât Ortodoxia este cu preamărire
adusă lui Dumnezeu.
O viaţă ortodoxă trebuie să fie o
viaţă care prelungeşte Sfânta Liturghie în viaţa
socială, în viaţa de toate zilele, în înţelesul că la
Sfânta Liturghie se spune: "Cu pace să ieşim" şi
credincioşii răspund: "Întru numele Domnului", ceea ce
înseamnă că şi după Liturghie trebuie să fie o
Liturghie, adică o slujbă de preamărire a lui Dumnezeu şi o
slujbă de transformare a naturii, de transformare a vieţii noastre,
de transformare a simţirii noastre, de transformare a fiinţei noastre
spre bine. Dacă trăim liturgic în viaţa socială, dacă
ne silim să trăim liturgic, atunci şi Sfânta Liturghie o
trăim la măsurile la care trebuie s-o trăim, iar dacă
considerăm Liturghia desprinsă cumva de viaţa socială
şi desprinsă de celelalte slujbe şi neglijăm slujbele
Bisericii şi vrem să preţuim numai Sfânta Liturghie, nu suntem
în Ortodoxie pentru că Ortodoxia impune o viaţă în care să
se desfăşoare Sfânta Liturghie la măsurile la care poate fi
desfăşurată în conştiinţa noastră.
De exemplu când slujeşte preot cu diacon,
diaconul, înainte de a începe Sfânta Liturghie, zice către preot:
"Roagă-te pentru mine, părinte" şi preotul spune:
"Să îndrepteze Domnul paşii tăi spre tot lucrul bun".
Adică îndreptarea aceasta spre bine, îndreptarea generală spre bine
este o continuare a Liturghiei. După intrarea cu Sfintele Daruri, când
sunt puse pe Sfânta Masă, dacă slujeşte preot cu diacon, preotul
zice către diacon: "Pomeneşte-mă, frate şi
împreună-slujitorule" iar diaconul răspunde: "Preoţia
ta să o pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăţia Sa.
Roagă-te pentru mine, părinte". La aceasta preotul zice:
"Duhul Sfânt să vină peste tine şi puterea Celui preaînalt
să te umbrească" iar diaconul răspunde: "Acelaşi
Duh să lucreze împreună cu noi în toate zilele vieţii noastre.
Pomeneşte-mă părinte". Şi iarăşi zice
preotul: "Să te pomenească Domnul Dumnezeu întru
împărăţia Sa, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii
vecilor".
Dialogul acesta, liturgic de fapt, este un dialog din
care înţelegem că cea mai însemnată urare pe care o poate face
cineva este aceasta ca "Duhul Sfânt să vină peste noi şi
puterea Celui preaînalt să ne umbrească" aşa cum s-a
întâmplat cu Maica Domnului, cu Preasfânta Fecioară Maria la Buna Vestire
şi ca "acelaşi Duh să lucreze împreună cu noi în toate
zilele vieţii noatre". Deci nu numai în cuprinsul unui timp limitat
cât ţine o Sfântă Liturghie, ci în toate zilele vieţii noastre
şi toată viaţa noastră, chiar şi viaţa de studiu,
chiar şi viaţa de îndatoriri sociale trebuie să fie un fel de
liturghie după Liturghie, trebuie să fie un fel de strădanie de
a aduce pe Dumnezeu, pe Domnul Hristos, în mijlocul nostru cum se spune la
Sfânta Liturghie când slujesc mai mulţi preoţi şi când se
îmbrăţişează şi zic: "Hristos în mijlocul
nostru" şi celălalt: "Este şi va fi", şi
primul iarăşi: "Totdeauna, acum şi pururea şi în vecii
vecilor." iar al doilea: "Amin".
Deci conştiinţa aceasta a ducerii în lumea
aceasta a Domnului Hristos în conştiinţa noastră, şi în
viaţa noastră, şi în viaţa socială, este o
conştiinţă ortodoxă, este o gândire ortodoxă, care are
drept etichetă, drept rezumat, drept firmă să zicem aşa,
Sfânta Liturghie, care nu trebuie să rămână în biserică, ci
trebuie dusă de fiecare dintre noi la măsurile noastre până
acolo unde ajungem cu viaţa noastră şi să ne ferim de tot
ce ar împiedica preamărirea lui Dumnezeu pentru că unde nu este
preamărirea lui Dumnezeu, acolo nu este nici Liturghie pentru că nu
este Ortodoxie. Dumnezeu să ne ajute!
Din revista:
1996 – NO.1-3 (Ianuarie-Martie 1996) – VOL.
39, ISSUE 1-3
ACUM LA ADRESA http://biserica.org/Publicatii/1996/NoI/index.html
SIMPOZION TEOFIL BUN GASIT CUV PF
TEOCTIST RAMAS BUN MANASTIRI
IMAGINI Restartare
secretariat : mail
© Mănăstirea Tismana – 2006