BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

 

HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST * PRIMUL

 

SFÂNTUL NICODIM CEL SFINȚIT

DE LA TISMANA

 

Continuare

 

            Intre 1376-1378, neobositul ctitor s-a ocupat de zidirea mănăstirii Tismana ( după ce refăcuse o veche biserică din aceste locuri ), folosindu-se de sprijinul generos al lui Radu I, legendarul „Negru Vodă”. Hrisovul voievodului-ctitor nu s-a păstrat, în schimb cartea de danie a fiului sau, Dan I voievod, din anul 1385, octombrie 3, legitimează deplin această operă: „... am aflat în țara domniei mele, la locul numit Tismana, o mănăstire nu întru toate părțile terminate, pe care sfânt răposatul binecinstitorul voievod Radu, părintele domniei mele, a ridicat-o din temelie, dar n-a sfârșit-o din pricina scurtimii vieții.

            De aceea a binevoit domnia mea ca, precum în domnie, să-i fiu urmaș și în aceasta, așadar să înnoiesc pomana părintelui meu și pentru sufletul meu să clădesc deplin acest hram al prea Sfintei Stăpânei, Născătoarei de Dumnezeu și pururea fecioara Maria, și să-i întăresc cu toate darurile și veniturile, nu numai acestea, dar și câte au fost dăruite mănăstirii în vremea părintelui meu, pe toate să le întăresc și să le împuternicesc... "

            Dania lui Radu I a apărut ca o compensație dată ziditorilor Tismanei după pierderea temporară a Mănăstirii Vodița. în același timp, există mărturii, în plus, despre o presupusă colaborare între voievod și Nicodim la fondarea a două mănăstiri din sudul Dunării : Vratna și Mănăstirița. Cert este că terminarea Tismanei nu s-a împlinit nici în timpul lui Dan I ( deși există un hrisov al acestuia care fixează data de 5 octombrie 1385 ), ci sub domnia lui Mircea cel Bătrân, când s-au făcut noi  lucrări, cerute de extinderea complexului și dezvoltarea obștei călugărești .

            După anul 1387 până la stingerea din viața a cuviosului Nicodim, se înregistrează așa-numita „etapă cultural㔠a vieții sale.

            Acest atât de luminos Manole al secolului al XIV-lea, cu echipa sa de valahi pornită din școala de arhitectură a Athosului, a construit și desăvârșit cetăți-mănăstiri, care-i vor purta numele de sfânt peste veacuri : Vratna, Mănăstirița, Motru, Vodița, Tismana, Prislopul și altele.

 

Prislopul din Țara Hațegului

            In locul tihnei necesară creației, vremurile au continuat să-l certe pe Nicodim „cu foc și sânge”. În vremea în care sediul Mitropoliei Severinului era la Tismana, se pare că intre mitropolitul  Atanasie și Nicodim s-a petrecut un conflict care a dus la un exil vremelnic al ctitorului Tismanei : după D.Sp. Radojicic, „probabil la Vilagos ( Siria ) la Demetru, fratele regelui Marc” ( celebrul erou Crăișorul Marko din cântecele epice ale slavilor de sus ) ; după alții, la Prislop, în satul Silvașul de Sus, un centru românesc din țara Hațegului.

            Mai întâi, este știut că pe domeniul mănăstirii alcătuit din peste optzeci de sate, Nicodim era și judecător al diferitelor pricini laice și bisericești, dup㠄pravilă”. Un număr destul de mare de laici și preoți din actuala Oltenie, precum și cei de peste munți, erau sub jurisdicție a Arhimandriei de la Tismana, fapt care putea să nu convină mitropolitului așezat la Tismana.

            In afară de aceasta este probabil că Nicodim, așa cum luase parte la împăcarea Bisericii Serbiei cu Constantinopolul, să fi intervenit și acum, pentru împăcarea Bisericii Moldovei cu aceeași patriarhie, mai ales că episcopul Iosif Mușat era învinuit că a fost „cândva episcop sârbesc”.  Este evident că Atanasie al Severinului luase parte lui Ieremia, grec trimis de patriarhia de Constantinopol ca mitropolit pentru Moldova, deși acesta nu fusese primit de Moldovean.

            De aici trebuie să fi pornit o altă pricină a conflictului lui Mircea cu Nicodim. Intre timp, Iosif Mușat este recunoscut de patriarhie și conflictul se stinge în 1401-1402. După 1403, mitropolitul Atanasie al Severinului nu mai apare documentar. Probabil că a murit în 1405 sau chiar în 1406, când Nicodim se întoarce în marea lavră Tismana, din care fusese izgonit cu șapte ani în urmă.

            In acești ani ai „izgonirii” lui Nicodim (1399-1405) trebuie datat un document inedit, descoperit la Scheii Brașovului de prof. Vasile Oltean. Este vorba de o scrisoare cu tăinuite înțelesuri, pe care călugărul isihast, Pavel ucenicul din Tismana o treime printr-o delegație de călugări din munții Gorjului, Sfântului Nicodim, „care se află acolo în Italia (sic!)”.  Intre altele îi face cunoscut, în afară de cele ce delegații îi vor spune verbal că ei, ucenicii lui,  vor „răspândi făcând cunoscut oamenilor despre chinurile și binefacerile lui Nicodim și îl roagă să nu le fie protivnic în rugăciunile lui.( conform studiului aflat în M.O., 7-8 1983). Desigur, după lichidarea conflictului și în fața pericolului turcesc, Mircea cel Bătrân a chemat în țara pe izgonitul Nicodim, pe care poporul îl socotea deja sfânt.

Tot în 1406, Ștefan fiul lui Lazăr, despotul sârbilor, întărea mănăstirilor Tismana și Vodița vechile metocuri în serbia, „cât va trăi popa Kir Nicodim, de asemenea și după moartea lui”, iar Mircea cel Bătrân, aflându-se în același an (23 noiembrie ) la Tismana „ca toți egumenii mănăstirești și cu toți boierii”, dă o carte domneasc㠄părintelui și rugătorului domniei mele, popii Nicodim”, prin care întărea mănăstirii Tismana pescuitul în râul Tismana și pășunatul vitelor până în munți.

            Cine avea să calce această poruncă urma sa cadă sub „blestemul lui Nicodim” este o dovadă că se lichidase conflictul și celui până aci nedreptățit și lovit, i se dădeau compensații, mai ales prin sporirea autorității sale.

             Împreună cu ceilalți egumeni, Nicodim ia parte la întrevederea dintre Mircea cel Bătrân și Sigismund de Luxemburg, „în timpul căreia se alcătuiește un plan de luptă împotriva turcilor otomani”.

            In timpul exilului „în țara ungureasc㔠Nicodim a scris Tetraevanghelul său, cel mai vechi manuscris miniat din țara Românească . Manuscrisul se află în prezent în expoziția permanentă a Muzeului de Artă al României și prezintă un deosebit interes atât prin conținutul său bogat cât și prin formatul care ne trimite la textele bizantine și la cele slave vechi.

            Este vorba, de fapt, de un tetraevanghel slav, scris pe pergament și ornat cu frontispicii și inițiale în culori, cu litere și titluri în aur, cerneala roșie și albastră; scoarțele de lemn sunt ferecate în plăci de argint aurit. Prima reprezint㠄Răstignirea”, iar ultima „Învierea”, în forma obișnuită în Răsărit (Anastasis), distingându-se prin armonizarea siluetelor, grija deosebită pentru arhitectura construcției, reliefarea atentă a formelor și sugerarea expresivă a mișcării. In text, scriitorul păstrează tradiția ortografiei sârbești din secolul XIV; iar prin caracterele miniaturilor se deslușesc izvoare de inspirație certe din arta decorației bizantine, reprezentând unul din multiplele elemente de viață greco-slavă importate, care au jucat un rol însemnat în cele două țări românești în primul lor secol de existență ca stat.

            Tetraevanghelul din 1404-1405 demonstrează caracterul dublu, grec și slav, al Cuviosului Nicodim (ca al tuturor scriitorilor isihaști din Balcani de la sfârșitul secolului al XIV-lea) și -după cum subliniază un atent și autoritar cercetător al său, Ion Radu Mircea- el se încadrează în arta balcanică, ca una din realizările de bună calitate și este pentru începuturile scrisului o mărturie rară și importantă pentru Țările Românești, care precede cu peste 20 de ani seria  manuscriselor miniate ale lui Gavriil Uric.

             El aparține unei epoci încheiate la începutul secolului al XV-lea și ne deschide calea spre aprofundarea raporturilor dintre țările de la sudul și nordul Dunării, din perioada anterioară ocupării peninsulei Balcanice de turcii otomani.

            Pe fila 316 se află următoarea însemnare, tălmăcită alăturat cu litere semiunciale : „această sfântă Evanghelie a scris-o popa Nicodim din țara Ungurească în anul al șaselea a izgonirii lui, iar de la începutul firii, socotim ( ani ) 6000 și nouă sute și 13 ( 1404-1405 )”.  Este, poate, ultima mărturie lăsată de Nicodim Valahul despre existența și osârdia cărturărească.

            După tradiția monastică -în anul 1406, în ziua praznicului Nașterii Domnului, după ce a petrecut noaptea sărbătoririi în priveghere și rugăciune s-a urcat în peștera sa, unde a trecut către viața veșnică.

            Pe locul în care a fost coborât trupul Sfântului Nicodim în mormântul ce singur și-l gătise, se află astăzi o piatră cu pisanie din anul 1843.

Pe ea, după condacul sfântului, citim :

            „În acest loc a fost înmormântat trupul sfântului preacuviosului părintelui nostru Nicodim arhimandritul, începătorul din temelie acestui sfânt și dumneziesc lăcas, carele l-au înălțat și prin râvna și cu ajutorul binecredincioșilor Radu V(oie)v(od) Negru și a fiilor săi Dan V(oie)v(od) și Mircea V(oie)v(od).

            Și precum încă și în urmă fiind multe și nenumărate minuni ( a ) făcut acest sfânt, și după mutare proslăvie fiind moaștele sale cu dar dumnezeiesc, scoase dar au fost din acest mormânt și în sicriu puse în sfânta biserică.

            Iar după trecerea  mulți ani, din întâmplările vremilor celor cu multă răzmiriță și robii ce au fost pe acele vremi, părinți aflați, din mănăstire au ridicat moaștele sfântului și le-au tăinuit, singuri știe unde, după vremi s-au scăpat de aici cu totul neștiute; iar acum se zice că s-ar fi aflând în țara Slavonei, în mitropolia din Munte Negru; iar aici pribeag sfântul, au fost lăsat numai un deget de la mâna sfântului și alte odoare, spre evlavia iubitorilor de Cristos creștini, care și acuma se află multe tămăduiri de boale se dăruiesc de cei ce cu credință năzuesc.

            Spre știință s-a scris această pisanie, în eg(umenia) arh(imandritului) Spiridon, sub stăpânirea măriei sale, prințul domn George D.Bibescu v(oie)v(od), fiind mitropolit a toată Ungrovlahia, preasfințitul d(omn) Neofit, 1843 iulie 7 „.

 

Lespedea aceasta a înlocuit alta mai veche distrusă de cotropitori.

Din activitatea Cuviosului Nicodim se desprinde ca a fost un poliglot, miniaturist, caligraf, meșter zidar și dogar. Pe problemele de teologie, a avut o bogată corespondență cu Eftimie patriarhul Târnovei, din care s-au păstrat răspunsurile patriarhului, prin care îl sfătuia pe principalul sau  colaborator valah să se ferească și să ferească țara sa de erezia "masalienilor", o denumire curentă pe atunci dată bogomililor. În același timp Tetraevanghelul său a rămas un manuscris celebru și original, sub raport artistic, lingvistic și istorico-literar. Cuvântul lui Grigorie Teologul despre crucea lui Iisus și crucile tâlharilor - cuprins și în Codex Sturzanos, Apocalipsul lui Moise și Evanghelia lui Nicodim - a fost dramatizat de Calderon de la Barca în Anto el Arbol del major fruto.

Scriind despre Cuviosul Nicodim, Vlădica Nestor Vornicescu precizează că "a făcut parte din rezistența ortodoxă, fiind adept convins al curentului isihast  care se  opunea cu o hotărâre catolicismului și acțiunii acestuia de prozelitism" (Cuv. Nicodim , Craiova, 1976 , p. 4). Secondând spiritual șirul voievozilor care luptau pentru independența națională contra ordinelor militare apusene (de care au beneficiat statul feudal ungar și domeniile regilor angevini), Cuviosul Nicodim rămâne pentru posteritate ca un mare apărător al Ortodoxiei și al străbunilor de pe aceste meleaguri.

Datorita vieții sale curate și aportului adus Bisericii, Nicodim a fost sanctificat. Amintirea lui se sărbătorește în ziua de 26 decembrie, așa cum este trecut în Calendarul ortodox.

Închidem acest capitol cu concluzia următoare:

Biserica mare a Mănăstirii Tismana, ca și Vodița, a fost construită în secolul XIV de o echipă de călugări români în frunte cu Nicodim Valahul. Ei învățaseră diferite meserii în mănăstirile din Muntele Athos și în special în Mănăstirea Cutlumuș, ctitorită de Vladislav voievod domnul Țarii Românești.

În lumina celor expuse mai sus, activitatea culturală desfasurată de Sf. Nicodim în sud- estul Europei, și îndeosebi în patria noastră, schimbă radical concluziile eronate privitoare la așa zisele influențe din afară. Cultura românească veche este un produs al elementului etnic românesc din spațiul vechii Dacii. Din timp în timp, a avut și schimburi de reciprocitate cu alte culturi.

 

 

HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST * PRIMUL