![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL
SFÂNTUL NICODIM CEL SFINȚIT
DE LA TISMANA
Continuare
Intre
1376-1378, neobositul ctitor s-a ocupat de zidirea mănăstirii Tismana ( după ce
refăcuse o veche biserică din aceste locuri ), folosindu-se de sprijinul
generos al lui Radu I, legendarul Negru Vodă. Hrisovul voievodului-ctitor nu
s-a păstrat, în schimb cartea de danie a fiului sau, Dan I voievod, din anul
1385, octombrie 3, legitimează deplin această operă: ... am aflat în țara domniei mele, la locul numit Tismana, o
mănăstire nu întru toate părțile terminate, pe care sfânt răposatul
binecinstitorul voievod Radu, părintele domniei mele, a ridicat-o din temelie,
dar n-a sfârșit-o din pricina scurtimii vieții.
De aceea a binevoit domnia mea ca,
precum în domnie, să-i fiu urmaș și în aceasta, așadar să înnoiesc pomana
părintelui meu și pentru sufletul meu să clădesc deplin acest hram al prea
Sfintei Stăpânei, Născătoarei de Dumnezeu și pururea fecioara Maria, și să-i
întăresc cu toate darurile și veniturile, nu numai acestea, dar și câte au fost
dăruite mănăstirii în vremea părintelui meu, pe toate să le întăresc și să le
împuternicesc... "
Dania
lui Radu I a apărut ca o compensație dată ziditorilor Tismanei după pierderea
temporară a Mănăstirii Vodița. în același timp, există mărturii, în plus,
despre o presupusă colaborare între voievod și Nicodim la fondarea a două
mănăstiri din sudul Dunării : Vratna și Mănăstirița. Cert este că terminarea
Tismanei nu s-a împlinit nici în timpul lui Dan I ( deși există un hrisov al
acestuia care fixează data de 5 octombrie 1385 ), ci sub domnia lui Mircea cel
Bătrân, când s-au făcut noi lucrări,
cerute de extinderea complexului și dezvoltarea obștei călugărești .
După
anul 1387 până la stingerea din viața a cuviosului Nicodim, se înregistrează
așa-numita etapă culturală a vieții sale.
Acest
atât de luminos Manole al secolului al XIV-lea, cu echipa sa de valahi pornită
din școala de arhitectură a Athosului, a construit și desăvârșit
cetăți-mănăstiri, care-i vor purta numele de sfânt peste veacuri : Vratna,
Mănăstirița, Motru, Vodița, Tismana, Prislopul și altele.
Prislopul din Țara Hațegului
In
locul tihnei necesară creației, vremurile au continuat să-l certe pe Nicodim
cu foc și sânge. În vremea în care sediul Mitropoliei Severinului era la
Tismana, se pare că intre mitropolitul
Atanasie și Nicodim s-a petrecut un conflict care a dus la un exil
vremelnic al ctitorului Tismanei : după D.Sp. Radojicic, probabil la Vilagos (
Siria ) la Demetru, fratele regelui Marc ( celebrul erou Crăișorul Marko din
cântecele epice ale slavilor de sus ) ; după alții, la Prislop, în satul
Silvașul de Sus, un centru românesc din țara Hațegului.
Mai
întâi, este știut că pe domeniul mănăstirii alcătuit din peste optzeci de sate,
Nicodim era și judecător al diferitelor pricini laice și bisericești, după
pravilă. Un număr destul de mare de laici și preoți din actuala Oltenie,
precum și cei de peste munți, erau sub jurisdicție a Arhimandriei de la
Tismana, fapt care putea să nu convină mitropolitului așezat la Tismana.
In
afară de aceasta este probabil că Nicodim, așa cum luase parte la împăcarea
Bisericii Serbiei cu Constantinopolul, să fi intervenit și acum, pentru
împăcarea Bisericii Moldovei cu aceeași patriarhie, mai ales că episcopul Iosif
Mușat era învinuit că a fost cândva episcop sârbesc. Este evident că Atanasie al Severinului
luase parte lui Ieremia, grec trimis de patriarhia de Constantinopol ca
mitropolit pentru Moldova, deși acesta nu fusese primit de Moldovean.
De
aici trebuie să fi pornit o altă pricină a conflictului lui Mircea cu Nicodim.
Intre timp, Iosif Mușat este recunoscut de patriarhie și conflictul se stinge
în 1401-1402. După 1403, mitropolitul Atanasie al Severinului nu mai apare
documentar. Probabil că a murit în 1405 sau chiar în 1406, când Nicodim se
întoarce în marea lavră Tismana, din care fusese izgonit cu șapte ani în urmă.
In
acești ani ai izgonirii lui Nicodim (1399-1405) trebuie datat un document
inedit, descoperit la Scheii Brașovului de prof. Vasile Oltean. Este
vorba de o scrisoare cu tăinuite înțelesuri, pe care călugărul isihast, Pavel
ucenicul din Tismana o treime printr-o delegație de călugări din munții
Gorjului, Sfântului Nicodim, care se află acolo în Italia (sic!). Intre altele îi face cunoscut, în afară de
cele ce delegații îi vor spune verbal că ei, ucenicii lui, vor răspândi făcând cunoscut oamenilor
despre chinurile și binefacerile lui Nicodim și îl roagă să nu le fie protivnic
în rugăciunile lui.( conform studiului aflat în M.O., 7-8 1983). Desigur, după
lichidarea conflictului și în fața pericolului turcesc, Mircea cel Bătrân a
chemat în țara pe izgonitul Nicodim, pe care poporul îl socotea deja sfânt.
Tot în 1406, Ștefan fiul
lui Lazăr, despotul sârbilor, întărea mănăstirilor Tismana și Vodița vechile
metocuri în serbia, cât va trăi popa Kir
Nicodim, de asemenea și după moartea lui, iar Mircea cel Bătrân,
aflându-se în același an (23 noiembrie ) la Tismana ca toți egumenii
mănăstirești și cu toți boierii, dă o carte domnească părintelui și rugătorului domniei mele, popii Nicodim,
prin care întărea mănăstirii Tismana pescuitul în râul Tismana și pășunatul
vitelor până în munți.
Cine
avea să calce această poruncă urma sa cadă sub blestemul lui Nicodim este o
dovadă că se lichidase conflictul și celui până aci nedreptățit și lovit, i se
dădeau compensații, mai ales prin sporirea autorității sale.
Împreună cu ceilalți egumeni, Nicodim ia
parte la întrevederea dintre Mircea cel Bătrân și Sigismund de Luxemburg, în timpul căreia se alcătuiește un plan de luptă
împotriva turcilor otomani.
In
timpul exilului în țara ungurească Nicodim a scris Tetraevanghelul său, cel
mai vechi manuscris miniat din țara Românească . Manuscrisul se află în prezent
în expoziția permanentă a Muzeului de Artă al României și prezintă un deosebit
interes atât prin conținutul său bogat cât și prin formatul care ne trimite la
textele bizantine și la cele slave vechi.
Este
vorba, de fapt, de un tetraevanghel slav, scris pe pergament și ornat cu
frontispicii și inițiale în culori, cu litere și titluri în aur, cerneala roșie
și albastră; scoarțele de lemn sunt ferecate în plăci de argint aurit. Prima
reprezintă Răstignirea, iar ultima Învierea, în forma obișnuită în Răsărit
(Anastasis), distingându-se prin armonizarea siluetelor, grija deosebită pentru
arhitectura construcției, reliefarea atentă a formelor și sugerarea expresivă a
mișcării. In text, scriitorul păstrează tradiția ortografiei sârbești din
secolul XIV; iar prin caracterele miniaturilor se deslușesc izvoare de
inspirație certe din arta decorației bizantine, reprezentând unul din
multiplele elemente de viață greco-slavă importate, care au jucat un rol
însemnat în cele două țări românești în primul lor secol de existență ca stat.
Tetraevanghelul
din 1404-1405 demonstrează caracterul dublu, grec și slav, al Cuviosului
Nicodim (ca al tuturor scriitorilor isihaști din Balcani de la sfârșitul
secolului al XIV-lea) și -după cum subliniază un atent și autoritar cercetător
al său, Ion Radu Mircea- el se încadrează în arta balcanică, ca una din
realizările de bună calitate și este pentru începuturile scrisului o mărturie
rară și importantă pentru Țările Românești, care precede cu peste 20 de ani
seria manuscriselor miniate ale lui
Gavriil Uric.
El aparține unei epoci încheiate la începutul
secolului al XV-lea și ne deschide calea spre aprofundarea raporturilor dintre
țările de la sudul și nordul Dunării, din perioada anterioară ocupării
peninsulei Balcanice de turcii otomani.
Pe
fila 316 se află următoarea însemnare, tălmăcită alăturat cu litere semiunciale
: această sfântă Evanghelie a scris-o popa
Nicodim din țara Ungurească în anul al șaselea a izgonirii lui, iar de la
începutul firii, socotim ( ani ) 6000 și nouă sute și 13 ( 1404-1405 ). Este, poate, ultima mărturie lăsată de
Nicodim Valahul despre existența și osârdia cărturărească.
După
tradiția monastică -în anul 1406, în ziua praznicului Nașterii Domnului, după
ce a petrecut noaptea sărbătoririi în priveghere și rugăciune s-a urcat în
peștera sa, unde a trecut către viața veșnică.
Pe
locul în care a fost coborât trupul Sfântului Nicodim în mormântul ce singur
și-l gătise, se află astăzi o piatră cu pisanie din anul 1843.
Pe ea, după condacul
sfântului, citim :
În acest loc a fost înmormântat trupul sfântului
preacuviosului părintelui nostru Nicodim arhimandritul, începătorul din temelie
acestui sfânt și dumneziesc lăcas, carele l-au înălțat și prin râvna și cu
ajutorul binecredincioșilor Radu V(oie)v(od) Negru și a fiilor săi Dan
V(oie)v(od) și Mircea V(oie)v(od).
Și precum încă și în urmă fiind
multe și nenumărate minuni ( a ) făcut acest sfânt, și după mutare proslăvie
fiind moaștele sale cu dar dumnezeiesc, scoase dar au fost din acest mormânt și
în sicriu puse în sfânta biserică.
Iar după trecerea mulți ani, din întâmplările vremilor celor
cu multă răzmiriță și robii ce au fost pe acele vremi, părinți aflați, din
mănăstire au ridicat moaștele sfântului și le-au tăinuit, singuri știe unde,
după vremi s-au scăpat de aici cu totul neștiute; iar acum se zice că s-ar fi
aflând în țara Slavonei, în mitropolia din Munte Negru; iar aici pribeag
sfântul, au fost lăsat numai un deget de la mâna sfântului și alte odoare, spre
evlavia iubitorilor de Cristos creștini, care și acuma se află multe tămăduiri
de boale se dăruiesc de cei ce cu credință năzuesc.
Spre știință s-a scris această pisanie,
în eg(umenia) arh(imandritului) Spiridon, sub stăpânirea măriei sale, prințul
domn George D.Bibescu v(oie)v(od), fiind mitropolit a toată Ungrovlahia,
preasfințitul d(omn) Neofit, 1843 iulie 7 .
Lespedea aceasta a înlocuit
alta mai veche distrusă de cotropitori.
Din activitatea Cuviosului
Nicodim se desprinde ca a fost un poliglot, miniaturist, caligraf, meșter zidar
și dogar. Pe problemele de teologie, a avut o bogată corespondență cu Eftimie
patriarhul Târnovei, din care s-au păstrat răspunsurile patriarhului, prin care
îl sfătuia pe principalul sau
colaborator valah să se ferească și să ferească țara sa de erezia
"masalienilor", o denumire curentă pe atunci dată bogomililor. În
același timp Tetraevanghelul său a rămas un manuscris celebru și original, sub
raport artistic, lingvistic și istorico-literar. Cuvântul lui Grigorie
Teologul despre crucea lui Iisus și crucile tâlharilor - cuprins și în Codex
Sturzanos, Apocalipsul lui Moise și Evanghelia lui Nicodim - a fost
dramatizat de Calderon de la Barca în Anto el Arbol del major fruto.
Scriind despre Cuviosul
Nicodim, Vlădica Nestor Vornicescu precizează că "a făcut parte din
rezistența ortodoxă, fiind adept convins al curentului isihast care se
opunea cu o hotărâre catolicismului și acțiunii acestuia de
prozelitism" (Cuv. Nicodim , Craiova, 1976 , p. 4). Secondând spiritual
șirul voievozilor care luptau pentru independența națională contra ordinelor
militare apusene (de care au beneficiat statul feudal ungar și domeniile
regilor angevini), Cuviosul Nicodim rămâne pentru posteritate ca un mare
apărător al Ortodoxiei și al străbunilor de pe aceste meleaguri.
Datorita vieții sale curate
și aportului adus Bisericii, Nicodim a fost sanctificat. Amintirea lui se
sărbătorește în ziua de 26 decembrie, așa cum este trecut în Calendarul
ortodox.
Închidem acest capitol cu
concluzia următoare:
Biserica
mare a Mănăstirii Tismana, ca și Vodița, a fost construită în secolul XIV de o
echipă de călugări români în frunte cu Nicodim Valahul. Ei învățaseră diferite
meserii în mănăstirile din Muntele Athos și în special în Mănăstirea Cutlumuș,
ctitorită de Vladislav voievod domnul Țarii Românești.
În lumina celor
expuse mai sus, activitatea culturală desfasurată de Sf. Nicodim în sud- estul
Europei, și îndeosebi în patria noastră, schimbă radical concluziile eronate
privitoare la așa zisele influențe din afară. Cultura românească veche este un
produs al elementului etnic românesc din spațiul vechii Dacii. Din timp în
timp, a avut și schimburi de reciprocitate cu alte culturi.
HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA
* ARBORE
* EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL