BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

 

NICODIM ÎN VIZIUNEA ISTORICULUI NICOLAE IORGA

 

NICOLAE IORGA

 

V. Decăderea înrâuririi grecești. Noua înrâurire sârbească.

 

Speranțele cele mari ale Patriarhului constantinopolitan de a păstra și mai departe teritoriul cucerit în astfel de împrejurări, foarte prielnice, dar trecătoare, nu se dovediră însă întemeiate. Pe de o parte, Latinii începură iarăși a se mișca pentru ca sa iea în stapanire Țara- Românească. Până la sfârșitul vieții sale, către 1380, Vlaicu-Vodă și-a păstrat, - de și jura, întamplător, lui Ludovic-cel-Mare pe sfinții catolici Ștefan, Ladislau și Emeric, - cei doi episcopi ortodocsi pe câte o “jumătate” de țară, dar n-a gonit nici pe cel catolic, sprijinit de rege. La 1383, după ce Banatul se găsise poate câtva timp în mâni ungurești, episcopul catolic Grigore se intitula, - ceia ce la el avea, de sigur, însemnătate, - “episcop de Severin, precum și al parților de dincoace de munți”, adecă a toata Țara - Românească, de și făcea o hirotonie în Câmpulung, în cuprinsul Cloasterului.

La această dată, Iachint, cel d’intâiu Mitropolit muntean, nu mai era în viață. Încă de la 1378, apare însă ca Mitropolit, nu Antim, căruia i se păstrase moștenirea, ci, nu știm prin ce influențe, un Hariton, care dispare după 1381. Hariton va fi stat la Constantinopol, unde-l și întâlnim, luând parte la soboare, dar mai ales la Athos, unde era intâiul egumen, protos, al obștii. La 1381 titlul de “Mitropolit”, fără nici un fel de circumscriere, îl are însă Antim însuși, care se întâmpina ultima oara la 1394 ca singur “Mitropolit”, în mărturia unui hrisov al lui Mircea, din 8 Ianuar.

Pe la 1389 Antim, bolnav, se făcuse schimnic, dar, căpătandu-și din nou puterea, i se îngădui de Patriarhie, la 15 Februar din acel an, sa iea din nou asupra-și păstoria terii, cas care e adus înainte într’o discuție din veacul al XV-lea.

La 1381, nu știm cine era Domn muntean: de la 1386 însă stăpânia Mircea, fiul lui Radu și nepotul de fiu al lui Vlaicu. Știm sigur ca el dobândi, fără nici un războiu, Severinul și ca un Ban se găsia între boierii săi. Grigore, episcopul catolic, nu mai avu urmași aici, dar de la 1389 pana în 1401 găsim în actele patriarhale un episcop al “Severinului”, al “Ungrovlahiei de către Severin”, care sta la Constantinopol și iscălește în josul tuturor hotărârilor sinodale. La 1389-97 însă, Atanasie, “Mitropolit de Severin”, se afla în țară și iscălește ca martur într’un act domnesc langă Antim. Firește însă că pierderea Banatului, îndată după Mircea, încheie și rostul acestor Mitropoliți ai cuprinsului muntean.

O altă înrâurire însă decât cea apuseană, latină, trebuia sa înlăture, măcar în parte, acea influenta grecească pe care Patriarhia o credea puternic întemeiată la noi, odată ce Domnii Țerii - Românești se îndatoriseră a primi numai pe Mitropoliții trimeși de la Constantinopol și odată ce Mitropoliile muntene fuseseră introduse în rânduiala ierarhica a Bisericii Răsăritului grecesc, Scaunele lor fiind puse în locul celor de Nicomedia și Amasia, aflătoare în teritoriile definitiv pierdute către Turci, cari aduseseră la legea lor chiar pe locuitorii acestor provincii.

 

NICODIM

 

Concurentul cel nou venia tot din Balcani. El era superior bizantinismului formalist și amorțit, prin vioiul sau avânt de credința, prin marea sa râvna de munca, prin setea de jertfa pentru legea creștină și prin dorința sa nobilă de a folosi omenirii cu răspândirea de lumina, ca și cu smerenia apostolica, cu sărăcia neîntinată, cu popularitatea simplă a celor cari-l represintau. El găsia un sprijin și în faptul că avea în apropiere rădăcini din care se putea hrăni, pe când bizantinismul nu putea sa afle nici un ajutor în vecinătatea vre unui neam care să întrebuințeze limba grecească. E vorba de spiritul călugăresc de cărturărie din Athos, așa cum el se mlădiază întru câtva și vine la noi prin “popa”, adecă ieromonahul Nicodim, un sfânt al muncii, al organisării și binefacerilor culturale.

Era un Macedonean fără nație lămurită, născut la Perlepe sau Prilep, în stăpânirea sârbească, din mamă sârboaică, dar din tata grec. De timpuriu merse să-și facă ucenicia la Athos, vatră de veche cultură, care-și aprinse mai puternic lumina în acest veac al XIVlea, când Panselinos întemeiază acolo o nouă școală de pictură, în sensul căreia au lucrat și zugravii de la noi, mai târziu când Palamas petrece între călugări, când Împăratul Ioan Cantacuzino, un polemist bucuros de discuții filosofice privitoare la religie, își căuta aici adăpostul, după ultimele sale nenorociri politice, ca Ioasaf căugăul, și când, în mijlocul războaielor civile și străine, Athosul, încheind cu toți luptătorii învoieli deosebite, știu să se păstreze la o parte, în pașnica-i viață închinată culturii economice, culturii artistice și, firește, mai ales, culturii teologice propriu-zise.

Călugarii din Athos nu se țineau strâns și exclusiv de niciuna din marile Biserici ambițioase care se certau pentru supremația duhovnicească în Peninsula Balcanica, ci ei erau bucuroși să potolească, în folosul ortodoxiei, gâlcevile astfel stârnite. Când Isaia din Sfântul Munte lua asupra-și, în 1374-5, sa împace cu Bizanțul Biserica patriarhală sârbească întemeiată de Împăratul Dușan, Nicodim se afla pe langă dânsul, tălmăcind în folosul păcii bisericești. Pe un astfel de om au trebuit sa caute a-l ținea pe lângă dânșii și noul stăpânitor al Serbiei, cneazul Lazăr, și, după moartea lui, pe câmpul de luptă de la Cosovo (1389), văduva lui, Milita, și fiul ei, noul oblăduitor al Sârbilor liberi, despotul Ștefan, care, căpătând acest titlu de la Constantinopol, în 1403, avea și bune legături bisericești cu Patriarhul de acolo. Dar, când, după marea înfrângere a creștinilor de către Sultanul Baiezid la Nicopol, Serbia fu amenințată și domnia lui Ștefan se clătina, Nicodim trecu statornic în Țara - Românească, pe care pană atunci o cercetase numai adese ori, - mai ales, neapărat, în acele părți “ungurești” ale Banatului de peste Olt, care corespundeau Serbiei sale.

Pe vremea când trăia încă Lazăr cneazul și când Țara - Românească se afla tot supt stăpânirea lui Vlaicu-Vodă, Nicodim veni în părțile Mehedințului și întemeie, cu hramul Sf. Antonie – Antonie fiind patronul schivnicilor; Antonie se numia și un patriarh constantinopolitan de atuncea -, o mănăstire chiar pe malul Dunării, la Vodita, aproape de Vârciorova de astăzi, într’un loc de unde se vad mai bine munții malului sârbesc decât părtile oltenești vecine. Zidirea a fost făcută, firește, în stilul pe care-l obișnuiau pe atunci Athoniții ca și Sârbii, în acela care deosebește și biserica patriarhala din Pee, dar în proporții foarte modeste și cu un material inferior, bolovani din gârla apropiată, amestecați cu cărămidă destul de tare.

Astăzi, într’un colț năpădit de copaci, supt un deluleț, nu se mai vede din biserica Sf. Antonie și din chiliile călugarești care o încunjurau pe vremuri, decât, pe lângă urme de temelie, un morman de pietre și moluz.

D. Ștefulescu, care a văzut ruinele cu câtva timp înainte, a putut lua următoarele măsuri: 19 œ metri lungime, 8 metri lățime; el a constatat și forma de cruce cu abside la strane a clădirii. Cercetări mai nouă au scos la iveala o clădire mai mica supt cea de de-asupra și în ea oasele unui om, de sigur un luptător, cu capul rănit.

Ruinele Vodiței

Avem, fără dată însă, actul de întemeiere al Vodiței, dat de Vlaicu-Vodă încă, “bine-credinciosul Voevod Vladislav, cu mila lui Dumnezeu Domn a toata Ungrovlahia”.

Cum se vede, în titlul Domnului nu se pomenește nici ducatul Fagarasului, nici Bania Severinului, ceia ce ar face să se creadă ca documentul e mai vechiu decât anul 1369, când s’au adaus aceste stăpâniri nouă. E vechiul pământ al Domniei, dar faptul că Vladislav poate dărui Olteniei sale locuri oltene, “ungurești”, ca Jidovstița, ca locul de la Costeni până la Topolnița, “malul dunărean de la podina Oreahovei până la podul din sus

de Rusava” și “Vodița cea mare, pe amândouă laturile”, pe lângă alte pământuri, arată că el era stăpân aici, și pune astfel acest act ctitoresc după încheierea războiului pentru Vidin, deci de la 1369 înainte, când și prin asemenea clădiri bisericești Vlaicu căuta să-și întărească dreptul domnesc și legea ortodoxă în pământurile din nou cucerite de el și recunoscute de rege.

Pentru întâia oară, un Domn muntean dăruia unei mănăstiri zidite din piatră, supuse unui egumen canonic și având o adevărată avere, moșii și venituri. E interesant să ne oprim o clipă asupra lor. Vodița căpăta sate în deplina stăpânire, cu absolută imunitate, ca și satele care se dădeau în Serbia mănăstirilor de acolo de către stăpânitorii țerii; satul Jidovstița nu va da, astfel, fiind “slobod”, nici “dări”, nici “lucru domnesc”, robota pentru Domn, nici nu va îndeplini îndatoririle de oaste. în aceleași condiții se vor fi aflat și cele zece sate sârbești pe care cneazul Lazăr le dete, încă de la început, ctitoriilor “popei Nicodim” pe pământul “unguresc” ajuns acum în mâna Românilor. În alte părți i se da mănăstirii numai dijma de grâne pe care obișnuia s’o ridice Domnul: “cablele”, cablăritul, numit așa după măsura de grău, care se zice în Ardeal, de Sași: Kubel, sau o parte din peștele domnesc prins în Dunăre. Când va fi hramul Sf. Antonie, egumenul Vodiței va primi o mie de perperi în bani, pentru ospățul îndătinat, precum și pentru alte cheltuieli ale călugărilor. Pe lângă aceasta, de la Domnie se vor trimete 300 de perperi spre a se împărți săracilor și, în același timp, tot pentru acest scop, douăsprezece burdufuri de brânză, douăsprezece cașuri, tot atâtea părechi de haine și de încălțăminte, ba chiar și atâtea paturi, pe lângă o maja de ceară, în vederea lumânărilor. Vlaicu-Vodă înzestrase Vodița și cu odoare și odăjdii, de mătasă și “camha”.

Ca viață călugărească, Vodița cuprindea călugări cari n’aveau decât grija rugăciunilor, călugări proști, cum s’a zis mai pe urmă, și călugări cu știință de carte sau cu meșteșug de artă. Nicodim însuși era un caligraf ales și un bun cunoscător al limbii literare slavone; se păstra astfel în Museul din Bucuresti Evanghelia pe care a scris-o el în anul de la Facerea Lumii 6913, deci sau în toamna anului 1403 sau în lunile pană la Septembre ale anului următor. Are o frumoasă scrisoare sigură, dar lipsită de orice podoabe. Dacă legătura în argint lucrat e din aceiași vreme însă, nu se poate hotărî.

Mitropolitul Severinului n’avea niciun drept de amestec, și nici Domnul ctitor. Nicodim era monarhul chinoviei sale de harnice albine mănăstirești, care țineau sa câștige pentru cultura superioară o tară întreagă ce nu fusese încă atinsă de dânsa. După moartea lui, frații aveau sa aleagă în libertate deplina un nou egumen. Un act din 1394, care a mai fost citat, ne ajută să știm că, înainte de sfârșitul zilelor lui Nicodim, când acesta se strămută în noua zidire, de care va fi vorba acum, călugării din Vodița, cari alcătuiau o obște deosebită, aveau alt egumen, pe Vladislav, care-și luase poate acest nume duhovnicesc în cinstea Domnului întemeietor.

Legenda, auzită de mulți în deosebite timpuri și, la urma, pusă și în scris, știe să povestească în ce chip minunatul părinte Nicodim, pe care-l cânta și unele cântece ale Sârbilor, după ce a trecut Dunărea pe veșmântul lui aspru așternut peste valurile răzvrătite, a cutreierat părțile de spre munte ale Ținutului oltean, căutând locul cu căderi de apă despre care era înștiințat în chip minunat că trebuie să cuprindă o noua zidire bisericeasca a lui.

Un ciobănel care-și căta porcii prin păduri îl îndrepta la dealul răsărit din codru care-și iea numele de la pârăul Tismanei, ale cărui ape țâșnesc din stancă și se izbesc, căzând din treapta în treapta, de ascuțișurile pietrei zdrumecate. Aici făcu el, și tot cu banii domnești, ai lui Vlaicu, dar, pe urmă, și ai lui Radu, fiul celui d’intaiu ctitor, ai lui și ai soției lui din Bizanț, Doamna Calinichia, și în sfârșit ai lui Dan, fiul acestora, mănăstirea, mult mai bine așezată și mai trainic întruchipată, a Tismanei.

                            

                       Biserica  refăcută așa cum era inițial                    Mănăstirea pe vremea când o vizitase Iorga

 

O făcu în stilul Vodiței, dar cu trei turnuri, și cu mai multe abside; înfatișarea ei de astăzi nu poate să dea, după atâtea reparații, dintre care cea din urmă, pe vremea lui Vodă Bibescu, a fost o adevărata prefacere în stil comun apusean, nici măcar o idee apropiată de ce a fost zidirea lui Nicodim; doar proporțiile să fi rămas întru câtva aceleași. S’a păstrat undeva prin atenanse simplul cadru de la început al ușii de intrare.

De alminterea, încă din 1542, când Radu Paisie o zidi din nou, în forma, apropiată de cea moldovenească, prin care se deosebesc zidirile muntene din aceasta epocă, ea nu mai avea decât în liniile generale construcția primitiva. Felonul ce se arata nu e, de sigur, acela care ar fi avut darul minunat de a feri pe sfânt de atingerea flăcărilor atunci când Craiul din Buda i-ar fi cerut aceasta, și pot fi îndoieli și cu privire la grosolana cruce de plumb cu numele Mântuitorului și al celor patru evangheliști, despre care se spune că Nicodim ar fi purtat-o la gât pe vremea când era de ajuns sa atingă cineva piciorul lui pentru ca din mort de foame să se trezească întremat și satul.

La 1385, supt Dan -Vodă, Tismana era gata, și i se dădea cel d’intâiu privilegiu, care fu întărit, peste ceva mai puțin decât doi ani de zile, de către noul Domn al Țerii - Românești, Mircea, care rămase ocrotitorul mănăstirii, dându-i la 1406, când merse în Banat la întâlnirea cu Craiul Sigismund, privilegiu de imunitate pentru pescuit și întrebuințarea izlazului. Dan recunoaște că întâiu ctitor, nu pe Vlaicu, ci pe tatăl sau, Radu, care, în zilele Domniei sale nesigure și, oricum, tulburate, nu putuse isprăvi, încheindu-i-se înainte de vreme viața, marea și frumoasa clădire, fără păreche încă în țerile noastre. De la ctitorii săi aceștia, Tismana avea, ca și Vodița, sate, livezile de nuci ale Dăbăceștilor, rudele Doamnei Clara, cele 400 de “cable” dintr’un întreg județ de munte, disparut pe urma, al Jalesului, grau ce era sa se trimeata de-a dreptul egumenului,

fără să mai cear㠓cablarul” deslegare de la Domnie; apoi, iarași, în ziua hramului, dacă nu bani, frumoșii perperi “roșii” de aur, ca dincolo, măcar burdufurile de brânză, cașurile, paturile, “postavurile de veșminte” și “postavurile de încălțăminte”, - însa, cu mai puțină dărnicie, în vremi mai grele: câte zece, nu douăsprezece; în sfârșit, și ceară de lumânări, și chiar miere. Mai târziu, cel de-al doilea Dan, din veacul al XV-lea, adause o sumă de sate nouă și, pe lângă ele, pentru întâiași dată în ceia ce privește această mănăstire, Țigani, Ațigani, cum se zicea pe atunci acestor robi de curând luați de la Tătari, - în patruzeci de sălașe.

Nicodim trăi până în 1406, când se stânse de bătrânețe, a doua zi de Crăciun, în Tismana chiar, de unde obișnuia să trimeată întrebări duhovnicești, de naiva filozofie tâlcuitoare a Scripturii, acelui mai mare decât dânsul care înfățișa în Târnova Bulgariei, până la căderea acesteia supt Turci, același curent de înnoire a ortodoxiei prin munca literară și artistică, Patriarhul Eftimie. El lăsa o sumă de ucenici cărturari, cari erau în stare să ducă mai departe opera sa.

Unul dintre dânșii, Agafton, fu ales egumen în locul învățătorului sau, și pe numele lui sânt date privilegii pentru Tismana, de către Mircea însuși, sau, după el, când Banatul ajunse în stăpânirea Ungurilor, de către Împăratul Sigismund, ca rege al Ungariei – de trei ori el întarește averea Tismenei și Vodiței; altele: de la Dan al II-lea, care căpătase înapoi, de la același Împărat, al cărui căpitan viteaz la Dunăre era, posesiunea părților oltene (1421), apoi în 1429, fiind acum lupta și nesiguranța în tară, iarăși de la Sigismund, în 1430 de la Dan, în 1439 de la Vlad Dracul, ca Domni ai Banatului, în 1444 de la Ioan Hunyadi, ca guvernator de fapt al regatului unguresc, pomenesc de la un timp pe un al treilea egumen, popa Gherasim.

Dar Nicodim mai lăsase un ucenic în stare să cârmuiască mănăstiri, ba chiar să le facă din nou. Când Mircea se arată aplecat să clădească și el un lăcaș de închinare pentru călugări, încă înainte de moartea lui Nicodim, la 1388, el puse pe Gavriil în fruntea soborului de la mănăstirea Călimănești, care se uni apoi cu cealaltă ctitorie a lui din același an, Cozia, cea cu săpături sârbești la ferestre și cu frumoasa pictură în cadre mici

pe fond albastru în pronaos. La Cotmeana, dincolo de Olt, pe plaiurile argeșene, cu păreții ei simpli stropiți cu nasturi de smalt verde, - cele trei mănăstiri păziau și vadul Oltului, și drumul către cetatea de Scaun a țerii, și erau puternice și folositoare cetăți, ca și Vodița, care stăpânia la Porțile-de-fier, și Tismana, care aținea calea la pasul gorjean al muntelui -, popa Sofronie căpăta aceiași situație stăpânitoare ca și Gavriil dincolo de apa. Și mănăstirile acestea aveau sate “slobode”, vin, livezi, venituri domnești, daruri la hram și sălașuri de Țigani.

Cercetările recente ne ajută să știm cum au fost ele la început, înainte de prefacerea lor supt Constantin-Vodă Brancoveanu, târziu, la sfârșitul veacului al XVII-lea.

 

 

HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST * PRIMUL